Translate

Tuesday, July 17, 2012

Titanic dan Peristiwa 1994

Datu Seri Panglima Haji Lajim Haji Okin. Dihantui peristiwa 1994 atau Titanik?
Alang-alang DS Haji Lajim Haji Okin melepaskan jawatan. Dia hanya melepaskan jawatan Ketua UMNO Cawangan Kerambai Kebatu, Beaufort, Bukan Ketua UMNO Bahagian Beaufort atau AJK UMNO Pusat atau jawatan Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan. Apakah peristiwa belau meningglkan PBS tahun 1994 mengthantuinya atau dia masih tergamam melihat Titanic PKR yang sedang karam?

Tahun ini, UMNO merancang untuk mengadakan Perhimpunan Agung Tahunan. Entah UMNO bahagian yang diketuai Haji Lajim, UMNO Bahagian Beaufort, bersedia sepenuhnya atau ala kadar sahaja, kita belum pasti. Bila gajah sama gajah bertanduk, pelanduk mati di tengah-tengah. Inilah keadaan sinistikal UMNO Bahagian Beaufort kini, walaupun hakikatnya Jawatankuasa Bahagiannya masih tetap mantap.
 
Apakah Lajim masih dengan buruannya mengejar jawatan Ketua Menteri Sabah, satu jawatan yang pernah dijanjikan Anwar semasa dia melompat ke UMNO tahun 1994?

Lajim memang pemimpin yang perihatian. Dia tidak memilih bulu dan tidak lokek. Dia mudah didekali dan mendengar apa juga bentuk aduan dan rungutan. Sikap inilah yang menjadikannya sebagai pemimpin yang disenangi setiap lapisan masyarakat.

UMNO Sabah tidak melakukan "sesuatu yang sideline" Lajim sebagai pemimpin senior UMNO walaupun ada ura-ura pihak tertentu "konon mengguggurkan Lajim" dalam PRU13 kelak. Dia juga menyedari bahawa segolongan yang mewar-warkannya meninggalkan UMNO semata-mata berniat untuk menjatuhkan wibawanya sebagai pemimpin UMNO yang senior dan AJK UMNO Pusat dan Timbalan Menteri dalam Kabinet Persekutuan.

Beberapa minggu yang lalu, PKR telah memukul gendang dengan sekuatnya bagi menyambut kemasukkan Lajim ke PKR. Namun bunyi gendang PKR itu lenyap dan harapan mereka runtuh dan jatuh apabila Lajim tidak merealisakan impian mereka. Nampaknya Anwar sudah rasa dimalukan Lajim bila memuncaknya isu itu tetapi tiba-tiba berkubur tanpa nisan.

Anwar berapi-api mengatakan ada kejutan politik akan berlaku di Sabah. Sama seperi berapi-apinya Anwar mengatakan "we have the number" dan gagasan 916 atau 16 September. Rakyat akan terus skiptikal mengenai kenyataan politik Anwar setelah banyak janjinya tidak menjadi kenyataan.

Barangkali kerana Lajim sudah terbayang bahawa Titanic PKR di Sabah yang sudah lama "sinking" tiada tanda-tanda dapat ditimbukan untuk meneruskan pelayaran yang selamat di perairan Sabah. Dari turut karam, biarlah Lajim terus berkhidmat sebagai MP dan Timbalan Menteri. Dia tidak perlu lagi risau peristiwa 1994 menghantuinya. Dia tidak perlu terburu-buru membuat keputusan. Dia pasti, hantu-hantu politik berkeliaran dan hantu Titanic lebih ganas dan menakutkan. Dia diam dengan prinsipnya yang hanya diketahu selepas Parliment dibubarkan.

No comments: