Translate

Monday, August 11, 2008

MIMPI SENJA

Tapak kaki Adi dan Abi yang terukir di pantai di senja itu ditolehnya. Satu demi satu semakin terpadam. Abi berhenti berjalan dan Adi membiarkanya. Masih bisa berbayang kilaunya dari merahnya senja. Bagai titik intan mengalir di pipi Abi. Adi enggan mengusik keadaannya. Ketika ini sepatutnya mereka riang dan berkejar-kejaran. Senja semakin merah. Rambut Abi sedikit melayang dihembus angin senja yang lembut. Di biarkan sendirian seketika. Mungkin ada sesuatu yang mengusik jiwanya. Abi sering begitu. Di susana tenang , sesuatu sering mengusik jiwanya.

Abi kaku tiba-tiba. Keras dan kaku betukar menjadi patung batu yang semakin merkah dan pecah. Tiba-tiba runtuh bertabutan di dada pantai; terbakar menjadi abu. berasap kelabu. Ombak sekonyong-konyong menjadi buas. Angin juga tiba-tiba mengganas. Abi semakin runtuh dan runtuh lagi. Tapak-tapak semakin hilang. Meraung Adi memanggil Abi. "Abiiiiiii..abbi..abi". Namun Abi masih tetap runtuh dan menjadi abu. Bertebaran ditiup angin yang kian mengganas. Terus bertebaran ditiup angin dan ditelan ombak ganas. Bagai ghaib. Lenyap ditelan senja yang semakin merah. Abi hilang.

Adi meraung tanpa henti. Remuk hatinya. Memanggil Abi. "Abbbiiiii..Aabi..Abi". Namun Abi terus juga hilang. Ghaib dari pandangannya. Abi telah tiada di pantai itu. Yang tinggal Adi. Abi tak mungkin akan bersamanya lagi. Sendirian dia menangisi Abi yang menjadi abu, ditiup angin, ditelan ombak di senja yang hampir ditelan malam itu. Adi memukul bumi. Adi bagai menyembah bumi. Adi melutut di pantai itu. Angin, pantai dan ombak seolah telah menghukumnya. Tiada siapa di sisinya. Hanya omabak yang buas dan angin yang ganas. Dan senjapun hampir tidur di gigi langit. Tidak tergamak Adi berlalu di pantai itu begitu saja.

Ke mana Abi. Tangisan dan esakan Adi tidak terhenti. Tangisannya tangisan sebuah kematian. Lalu dia terbangkit di kamar sepinya membawa tangisannya. Teresak-esak. Pedih, perit. Cintanya pada Abi telah jadi Abu ditiup angin, ditelan laut.

Lalu dicapainya Handphonenya yang di sisi bantalnya “Les... aku bermimpi Les. Aku bermimpikan kepergian kakakmu. Abi. Tujuh purnama aku mencintainya. Tujuh purnama aku menggenggam erat janjinya. Dia telah hilang... dia pergi... dan aku seakan tahu pemergiannya. Tragis. Jalan yang dilaluinya terbena atas batu-batu yang merkah. Bakal runtuh bagai abu seperti dalam mimpiku. Bila-bila jua..."

"Sabarlah Adi. Saya lebih faham..bertapa tujuh purnama itu lama.." kata les, memujuk. Sedang dia juga menangis. "Adi aku juga berdosa sama kamu". Airmata menyirami pagi hari yang telah matang hari itu...ranjang sepi Adi yang sekian lama sepi - basah.

"Sesungguhnya Tuhan lebih tahu apa yang Dia berikan untuk kamu"....

No comments: