Translate

Tuesday, October 28, 2008

PERTANDINGAN KETUA PEMUDA UMNO

Mukhriz, Khairy dan Dr Khir Toyo.
Apakah P.O.L.I.T.I.K adalah lesen untk memperkecil-kecilan dan menghina mereka?

PERTANDINGAN MEREBUT PEMUDA UMNO: KATA ORANG PAS.

Rengkasnya beginilah kata orang PAS; mereka yang bertanding khasnya Khairy dan Mukhriz BUKAN orang marahen. Dr. Khir pula tak dapat lawan Teresa Kok. Bila Mukhriz diumum layak bertanding, semua bersorak; tetapi bila Khairy diumum semua boo. Konon yang lebih layak bertanding adalah orang yang tidak bertanding seperti Mokhzani, abang Mukhriz, kerana beliaulah yang aktif politik sebagai bekas Bendahari Pemuda UMNO. Semuanya tak kena dengan pencalonan ini dari kacamata orang PAS.

Terkadang, sokong Khairy supaya mereka bisa membalun Khairy yang mempunyai rekod terbanyak dalam simpanan “peti balun” di stor PAS. Mukhriz pula dicop sebagai “menang sorak” di samping Tun Mahathir yang “menyalak”. Manakala Dr. Khir hanya kelam, ada pancing sejengkal yang tak mampu berhujah dengan Teresa Kok. Akhirnya, Khairy pula disuruh “bungkus awal” bila PM, Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi melepaskan jawatan tahun 2009.

Semua ini kerana politik. Semua orang UMNO tak layak. Yang layak orang PAS, orang PR. Di Perak bila ada kes “sedekah sex” dan rasuah yang dipersalahkan BPR; manakala hukum Allah SWT tidak diperkatakan dan dikaitkan denga kes itu. Semuanya kerana P.O.L.I.T.I.K.

Ternyata isi dan kandungan tulisan ini berintipatikan bahawa semua “contenders” tak layak. Lalu mereka seharusnya konon berbalah sesama sendiri agar orang PAS dapat menonton mereka “live” bergaduh sesama sendiri. Rupanya kerana P.O.L.I.T.I.K. juga bisa menjadikan manusia kurang rasional. Apapun, orang luar dari UMNO dan tiada kaitan dengan UMNO tidak wajar menjadi pencatur kepada pertandingan dalam UMNO. Mereka sekadar penonton “pertandingan” tanpa membeli tiket. Mereka memang sah tidak layak menjadi pengadil atau memberi kritikan sebagai mempengaruhi “efundi”.

Cuma yang harus mereka lakukan ialah berwaspada agar “jangan terlebih”. Pada pengamatan saya mereka “terlebih sudah” kerana mereka langsung mengenepikan nilai-nilai yang positif seorang insan, malah mereka menjadi “penghina”. Apakah amalan menghina insan lain itu salah satu amalan yang disyorkan oleh PAS dalam kepimpinannya? Atau kerana P.O.L.I.T.I.K. si penulis mendapat lesen sah lalu “examted” dari dosa walaupun perbuatan memperkecil-kecilkan dan menghina insan lain? Apa pula hukuman bagi melaga-lagakan orang lain?

Read....

Mukhriz hanya menang sorak

No comments: