Translate

Tuesday, August 5, 2008

ANWAR MANDELA MALAYSIA

"Dato Seri Madela Malaysia"

Timbalan Perdana Menteri, Yang Amat Berhormat Dato Sri Nohd. Najib Tun Abdul Razak telahpun membayangkan bahawa kawasan Parliment Permatang Pauh bukan kawasan pilihanraya yang mudah bagi kerajaan. BN perlu realistik bahawa ia adalah kawasan 70:30 yang memihak kepada Yang Berbahagia Dato Seri Anwar bin Ibrahim kiranya beliau dapat bertanding di kawasan itu.

Yang Berhormat Dato Seri Nazri Aziz bagaikan siang-siang mengalah. Dia menyatakan bahawa dia akan lebih bersedia berdepan dengan Anwar di Parlimen. Seolah-olah Anwar sudah menang sebelum pilihanraya kecil Parliment Permatang Pauh.

Jadi kalau kerajaan nak jimat duit dari mengadakan pilihanraya, saya turut memohon dengan hormatnya agar bagilah Anwar menang tanpa bertanding di Permatang Pauh. After all, kawasan itu milik isterinya yang diserahkannya untuk “suaminya yang tersayang”. Rasanya Dato’ Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail bagaikan cerita Siti Zubaidah. Saya kagum dengan kaum saya.

Saya lihat ramai yang beria-ia sangat nak menentang Anwar di Permatang Pauh. Memang mereka tak yakin mampu menentang Anwar. Ezam tak dapat semua ilmu dari gurunya Anwar. Dia tau tak boleh menang dengan Anwar. Tetapi dia bakal dapat sanjungan berupa pujian buat sementara. Sekurang-kurangnya dia dapat yakinkan kerajaan yang dia berani, memang bukan orang yang disemai Anwar di tanah BN. Ezam tahu dan telah membuat perkiraan ke atas semua ini. Tau Tak Ape!.

Kesengsaraan Anwar bagaikan kesengsaraan yang pernah dialami Mandela di Afrika Selatan di tangan pemerintahan Apartheid. Bezanya Mandela sengsara di tangan Bangsa Penjajah kulit putih tetapi Anwar menderita sensara di tangan Bangsa Sendiri. Itu yang saya rasa pilu.

Maka itu biarlah Mandela itu Mandela South Afrika dan Anwar jadi Mandela Malaysia. Keadaan ini akan menciptakan situasi di mana perseimbangan kerajaan wujud dan temptasi penyalahgunaan kuasa akan terpadam dan terhindar.

Cuma yang saya kesian ialah Pengetua Dewan Parliment Malaysia, Yang Berhormat Tan Seri Pandikar Amin Haji Mulia yang saya sanjungi. Murid-muridnya payah disuruh duduk dan diam. Kata orang kita, “tubal-tubal” belaka.

Saya lihat kesabaran Tan Seri makin tinggi dan immunitinya semakin tebal. Doa saya buat Tan Sri, semoga Allah SWT memberikan kesihatan-sihat wal-afiafiat dan kesabaran yang lebih buat Tan Seri. Tan Sri executes the duty and resposibility very well meskipun Bahasa Malaysia Tan Sri a bit classical. Syabas.. Tan Sri. Saya yakin orang lain tak akan semampu Tan Sri.
Related story:
Permatang Pauh by-election will be costly: Syed Hamid
Read.......

No comments: