Translate

Thursday, April 23, 2009

CONSRTUCTION OF RM100M SMK NABALU PUT OFF

Kota Kinabalu: The construction of SMK Nabalu in Kiulu has been postponed because it will cost more than RM100 million to build the school.

Tourism, Culture and Environment Minister, Datuk Masidi Manjun, said the site has been inspected and valued by the Education Ministry. But because the cost to build it is more than RM100 million, he said the Ministry has postponed its construction.

(Pic: Datuk Masidi Manjun, The Minister of Tourism, Culture and Environment)

"So to overcome the problem of a growing pupil population there, the Sabah Education Department has planned to build two schools in Tuaran district equipped with hostels that could accommodate 300 pupils," he said when winding up at the State Legislative Assembly, Wednesday.
MORE.....
Datuk Masidi yang memaklumkan mengenai keputusan Kementerian Pelajaran itu memang maklum benar dengan situasi di Pekan Nabalu. Kawasan ini merupakan salah tempat persinggahan utama commuters dari Ibu Negeri ke Kundasang, Ranau dan Pusat Bandar (CBD) di Pantai Timur seperti Sandakan, Lahad Datu, Tawau, Kunak dan Semporna.

Saban minggu saya me"limpasi" (melewati) Pekan Nabalu. Di Pekan Nabalu ini terdapat gerai-gerai menjual makanan tempatan, buah-buahan dan kraftangan. Terdapat sederet bangunan gerai yang masih kosong di pekan ini yang dibangunkan oleh MARA (setelah melihat signbords yang tertera pada bangunan gerai-gerai tersebut). Namun yang menyedihkan gerai-gerai ini masih kosong dan tidak digunapakai oleh peniaga-peniaga di situ. Berapa kos pembenaannya saya tidak pasti, namun aggarannya mencecah lebih kurang ratusan ribu ringgit.Pekan Nabalu sebenarnya terletak dibawah "rating" Daerah Kota Belud, tetapi segala urusan Negeri yang berkait soal tanag dan pentadbiran, ianya di bawah Daerah Kecil Tamparuli dan Tuaran.

Sesuatu perlu dilakukan oleh pihak berwajib, khasnya MARA, supaya kemudahan ini dapat berfungsi sewajarnya dan perbelanjaan dana dapat di"justify". Ianya suatu pembajiran jika dibiarkan begtu sahaja..

Berbalik kepada soal SMK Nabalu; keadaan topography Pekan ini yang berbukit bukau dan berlereng curam; ditambah dengan kepadatan penduduk yang rendah, rasanya belum sampai masanya atau tidak "urgent" untuk sebuah sekolah berharga ratusan juta dibina di kawasan itu. Adalah lebih baik dan ideal kiranya kemudahan asrama di sekolah-sekolah menengah di sekitar atau yang berhampiran Pekan Nabalu, seperti Asrama SMK Tamparulu, SMK Badin, SMK Kiulu, SMK Nangka dan sebagainya dinaik taraf. Dengan demikian pelajar-pelajar dari Pekan Nabalu dapat ditempatkan di asrama-asrama ini dengan lebih selesa.

Ibu bapa di bandar-bandar besar sekalipun menggalakkan anak-anak mereka untuk tinggal di asrama sekolah demi mewujudkan suasana pembelajaran dan process soalisasi yang baik. Pelajar-pelajar Asrama penuh misalnya menunjukkan prestasi dan keputusan akademi yang cemerlang.

Saya setujulah keputusan itu dan Datuk Masidi juga rasanya setuju. Apa yang disampaikan oleh Datuk Masidi ada asasnya yang perlu difahami oleh semua pihak.

1 comment:

Anonymous said...

Kadang-kadang, pemimipin kawasan tertentu ni terlalu ghairah hendakkan projek pembangunan dikawasan mereka..maklumlah(sendiripun tahulah).. tanpa membuat homework yang lengkap mengenai kawasan tersebut.

Bila sudah begini... siapa yang nak dipersalahkan?? Ada kemungkinan projek tersebut akan di bawa ke Tenghilan, kawasan yang lebih sesuai dan amat memerlukan projek seperti ini. Bolehlah denakan Solymone kita SENYUM sampai cuping telinga nanti...wakakaka, kan BRO!!

Walau apapun, Kerajaan tidak pernah LUPA pada rakyat... cuma keadaan sahaja yang selalu `melambat-lambatkan' permainan.. jadi, kita kenalah SABAR dab TAWAKAL selalu.

Take care Sis....