Translate

Saturday, May 9, 2009

Raymond Tan Sudah Buat Pendirian Politiknya; Frankie Chong bila?

Semasa Raymond Tan Su Kiah meninggalkan SAPP dan masih dikekalkan sebagai Timbalan Ketua Menteri dan Menteri Perhubungan dan Kerjaraya atas pertimbangan YAB Ketua menteri Sabah, Datuk Musa Haji Aman, pemimpin SAPP paling lantang mendesak Raymond Tan supaya meletakkan jawatan atas dasar "pendirian".
(Gambar: Musa tetap menekalkan Raymond Tan sebagai Timbalan Ketua Menteri dan Menteri Perhubungan dan Kerjaraya. Apakah ini kekal bila "cabinet resuffle" dilakukan Musa dalam masa terdekat ini)
Konon Raymond Tan tidak turut serta dengan SAPP meninggalkan BN kerana pangkat dan kedudukan tapi "partyless". Memang SAPP tidak dilarang membuat tuduhan demikian kerana itu pendirian dan hak mereka. Ahhh "pendirian"???
.
Bagaimanapun, SAPP terlupa pula, ramai pemipin SAPP terutama yang memegang jawatan seperti Frankie Chong yang masih mengekalkan jawatannya sebagai Timbalan Speaker DUN Negeri Sabah. Apa sudah jadi dengan "pendirian SAPP"? Pemimpin Kemajuan Rakyat dari SAPP sudah lama meninggalkan SAPP atas sebab yang mereka sendiri tahu. So Frankie Chong bila lagi? Mau join BN juga kee? Tinggalkanlah SAPP kiranya "pendirian" yang disebut oleh SAPP itu berada pada mahkota kebenaran! atau stay dengan SAPP dan letakkanlah jawatan dari Kerajaan BN itu. Kalau tidak nanti kena kutuk oleh Chong Pit Fah (CPF), Ketua Penerangan SAPP. Diapun ada angan-angan mengambil alih kedudukan Frankie Chong dalam Majlis Tertinggi SAPP?. Lagipun di Tenom atau Keningau tak ada kawasan selamat bagi Frankie Chong dengan SAPPnya. Rasanya orang DAP sendiripun merasa janggal dengan pendirian orang kanan SAPP yang memegang pangkat dalam kerajaan BN itu?
.
ADUN-ADUN BN pula tak seperti setengah ADUN di DUN Perak yang sampai naik atas meja menghalau orang lain keluar dewan. ADUN-ADUN Sabah bermaryah. Lihat saja DS Pairin Kitingan yang meletakkan jawatan dulu apabila partinya , PBS, kehilangan simple majoriti di DUN Negeri Sabah pada tahun 1994. Atau perlukah ada usul di DUN supaya Frankie letak jawatan, barulah dia letak?.
.
Tan Sri Joseph Kurup, Presiden Parti Bersatu Rakyat Sabah sudah mencabar "pendirian SAPP" supaya Frankie Chong menerima cabaran partinya agar "meletakkan jawatan atas dasar prinsip parti yang dipilihnya, SAPP. Walaupun Frankie telah menemui speaker DUN Sabah mengenai kedudukannya, namun sebagai orang yang "beradat", beretika dan bersopan, takkan Tuan Haji Johar Mahiruddin, Speaker DUN Sabah, menghalau Frankie. Frankielah yang kena buat keputusan atas prinsip dan pendirian yang dicipta partinya, SAPP. Takkan menumpang dengan kerajaan BN yang ditinggalkan. Takkan TYT perlu membuat penyataan dan keputusan bagi pihak Frankie kerana ini BUKAN norma TYT, yang bersifat mulia. Frinkielah yang letak jawatan dengan berpandukan PRINSIP SAPP. Otherwise, CPF cuma cakap tak serupa bikin. Lagipun Sabah BUKAN macam di DUN Perak (kerajaan lalu) "asyik buang dan gantung orang jee!".

Now, Raymond Tan sudah join GERAKAN, Frankie bila lagi? atau bila lagi nak letak jawatan Timbalan Speaker.. mana nak lertak maruah SAPP.. malulah sikit... Betul ke tidak CPF, The information Chief ?!

1 comment:

Freedoman said...

Kadang-kadang ada juga suara-suara sumbang dalam komponen BN yang mahukan Raymond Tan Su Kiah resign dari jawatan TKM dan Menteri MCW. Ini mungkin keana mereka mahukan jawatan yang RTSK pegang ataupun merasakan RTSK memegang jawatan yang terlalu penting sedangkan dia hanylah ahli Parti Gerakan yang terkebawah dalam list ahli. Bagaimanapun, hormatilah hak dia memilih seperti kamu menghendaki hak kamu dihormati dengan memilih parti sendiri walaupun "pembangkang".