Translate

Saturday, June 20, 2009

Ibu tunggal didakwa cederakan Siti Hajar

Siti Hajar, Pembantu rumah yang mendakwa didera dan diberi makan lauk daging babi.
Hau Yuan Tyng, 43
Pekerja sambilan diagensi Pekerjaan. Sudah tentu dia tahu kesalahan menggaji pembantu rumah yang tidak mempunyai permit kerja. "Shame on her"!!!

KUALA LUMPUR 18 Jun - Seorang pekerja sambilan di agensi pekerjaan mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tiga tuduhan dengan sengaja menyebabkan kecederaan kepada amah warga Indonesia, Siti Hajar Sadli dengan menggunakan air panas, tukul besi dan gunting. Hau Yuan Tyng (gambar), 43, ibu tunggal kepada dua orang anak juga membuat pengakuan sama di Mahkamah Majistret di sini atas tuduhan menggaji Siti Hajar, 33, yang tidak mempunyai permit kerja sebagai pembantu rumah.

Ketika dihadapkan ke Mahkamah Sesyen, tertuduh yang memakai baju putih, berjaket hijau serta berseluar jean biru dilihat menitiskan air mata :( terutama ketika peguam belanya menceritakan keadaan anak bongsunya yang mengalami autisme.

Bagi pertuduhan pertama Hau Yuan Tyng didakwa dengan sengaja mendatangkan cedera parah kepada Siti Hajar, 33, menggunakan air panas di Lanai Kiara Condominium, Jalan Kiara 3, Mont Kiara antara pukul 11 pagi dan pukul 8 malam pada 7 Jun 2009.

Bagi pertuduhan kedua, di tempat sama sekitar bulan Februari 2009, dia didakwa menggunakan tukul besi yang menyebabkan Siti Hajar mengalami cedera parah. Kedua-dua pertuduhan itu dibuat mengikut Seksyen 326 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda atau sebat jika sabit kesalahan.

Bagi pertuduhan ketiga, Yuan Tyng yang mempunyai dua orang anak dituduh melakukan kesalahan itu di alamat yang sama pada 7 Jun menggunakan gunting untuk mencederakan mangsa. - Bernama

Selanjutnya................

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0619&pub=Utusan_Malaysia&sec=Mahkamah&pg=ma_01.htm

Tempatkan Pembantu Rumah berugama Islam untuk Majikan Islam sahaja.

http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Saturday/Mutakhir/20090620103336/Article/index_html

No comments: