Translate

Friday, January 29, 2010

AHH.. Dah Pening -Tak Percaya lagi kee?

Bila saya katakan pening! Pening! Pening! ahh tak Percaya lagi kee?. Ada sesetengah masih tak percaya lagi kee?. Kak Wan dah pening ni ahh...

Mulanya saya telah taburkan idea bahawa gagasan "Jomm tinggalkan PKR" sedang berlaku di merata Malaysia. Keadaan ini mula dilihat setelah konyensyen PKR dan Pakatan Rakyat bermula. Setelah beberapa siri konyensyen dimonopoli DAP, didominasi DAP, sesuatu yang tidak kena tentu berlaku tetapi disapu di bawah carpet. Mana mungkin prinsip dan idelogi di kesampingkan.

Now, Pertentangan idelogi atau krisis ideologi sedang berlaku dalam Pakatan Rakyat. Walau sebijaksana mana disembunyikan di bawah "carpet" dan dielakkan untuk tidak disentuh, perbezaan ideolgi dan prinsip pasti akan timbul dan muncul.

Hal ehwal dalaman PAS dan PKR cuba dicampuri dan dipandu DAP. Semua gagasan mesti dipersesuaikan dengan selera DAP. Ahli-ahli PAS sudah tentu memendam rasa. PKR pula 50-50 kerana mengambil kira untung dan faedah politiknya. lalu selalu mengambil jalan tengah dan memilih jalan selamat. (yang tak selamat akhirnya). Soal pokok dan fundamental amat sukar untuk disembunyikan. Bukan dengan sekadar menyatakan "di dadanya ada bulan" atau menarik perkataan (BUKAN idelogi) "over my dead body". Semuanya hendaklah diluahkan dengan hati, tindakan, keputusan dan nawaitu yang ikhlas.

Semuanya muncul dan timbul dengan tiba-tiba. Cukup memeningkan kepala, cukup tidak terkawal, bagai Tsunami yang melanda tiba-tiba. Tsunami politik Kit Siang yang beralih arah barangkali!.

Apapun percaturan politik Pakatan Rakyat kali ini, penegakkan prinsip dan ideologi parti masing-masing sukar dielakkan atau disembunyikan lagi. Jangkamasa Perkhawinan untuk Convenient berada di penghujung jalan. Ketidak puasan hati satu demi satu bakal diungkapkan. Perbezaan akan terserlah. Tuntutan perceraian bakal menyusul. dan "No tears no goodbye" adalah penghujung bicara. Yang bakal tinggal hanyalah "memory" manis dan terluka.

Inilah yang berlaku dan akan berlaku bertali arus jika pengorbanan hanya suku suku. Ikuti sebahagian yang sedang berlaku:-

Krisis Pakatan Rakyat Merebak Ke P. Pinang, Lim Dikritik Pemimpin PKR

PULAU PINANG: Krisis Pakatan Rakyat (PR) semakin serius apabila ia merebak ke negeri ini selepas Ketua Menteri, Lim Guan Eng hari ini dikritik keras oleh Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohd Hashim.

Zahrain melabelkan Setiausaha Agung DAP itu sebagai pemimpin diktator, cauvinis dan berpemikiran komunis.

Malah beliau turut menegaskan, pakatan pembangkang itu harus berhenti bertolak ansur dengan pemimpin dari Melaka terbabit yang gagal melaksanakan janji-janji mereka yang 'ditabur' pada pilihan raya umum lalu.[Berita sepenuhnya di sini]

-noreen PJ.

Related Stories:
1. Possible PKR exodus after fallout with CM
2.Zulkifli to Zaid: Stop crying like a child and quit
3.Zulkifli: Act on MP's criticism

1 comment:

Unknown said...

Salam:

Kak Wan pening sebab morning sicknes ke atau pening bermadukan jantan?