Translate

Saturday, January 30, 2010

NO Politic: KU LI Sedia jadi Perantara Kerajaan Persekutuan dan Petronas Dengan Kelantan.

Thumb Up. No Politicking Please.. Dia hanya Sukarela jadi Mediator Kerajaan Pusat dan Petronas dengan Kerajaan Negeri Kelantan.

Bebodong-bondong rakyat Kelantan menyambut kedatangan pemimpin besar negara Tengu Razaleigh Hamzah atau lebih mesra dengan panggilan Ku Li bagi menyampaikan "Ceramah Mengenai Isu Pertonas" Nyata jelas harapan mereka yang ghairan berfikir pasal politik bahawa kali ini mesti "breaking News" dalam kancah politik negara. Ramai yang sudah membuat penilaian bahawa Ku Li akan menyokong perjuangan PAS atau menyertai PAS. Konon kerana Ku Li pernah menzahirkan hasrat bertanding Presiden UMNO a.ka. bakal Perdana Menteri Malaysia.

Memang ramai yang mengharap bahawa Ku Li akan membuat kejutan politik, terutama mereka yang sekian kali hanya mendengar exodus pemimpin dan penyokong PKR dan Pakatan Rakyat meninggalkan parti itu. Sekurang-kurang akan ada pengimbang kepada decay Pakatan Rakyat yang "humiliated" kerana sokongan rakyat semakin menurun dan menurun ke atas mperjuangan mereka. Bagi yang mengharap sedemikian, pastinya merasa hampa kerana kunjungan Ku Li hanya sekadar merumuskan bahawa kemungkinan Kerajaan Malaysia kurang yakin dengan kerajaan Kelantan yang diterajui PAS untuk mengurustadbir "royalti minyak".

Ku Li hanya menyatakan kesediaannya menjadi perantara agar Kerajaan Pusat dan Petronas dengan Kerajaan Kelantan selain mencadangkan Jawatankuasa Khas untuk memantau perbelanjaan dan pengurusan dana "royalti minyak" demi kepentingan rakyat Negeri Kelantan secara keseluruhan.

Persoalan yang masih boleh dipertikai ialah, kenapa selama berpuluh tahun, Kelantan bersedia menerima royalti minyak tanpa ribut seperti kini? Agaknya royalti ini buka lagi mengenai isu dana pembanguan dan tanggungjawab kepada rakyat tetapi bertukar menjadi isu politik atau menjadi "permintaan politik". Atau barang kali perkataan Wang Ehsan tidak sedap didengar kerana seolah-olah Kelantan memohon ehsan kerajaan Persekutuan dan Petronas sedangkan itu memang haknya. Agaknya perkataan "Ehsan" itu menggambarkan seolah-olah Kelantan seperti Tok Fakir, meminta belas kasihan!. Jika demikian tukar saja perkataan Ehsan itu ke nama yang lebih mulia?

Sabah, Sarawak dan Trengganu juga pengeluar minyak dan memohon dan mendesak "royalti Minyak dikaji semula. Hanya pendekatan pembangkang berbeza, agak ribut dan terlalu mendesak sehingga menggunakan "politik sebagai kuasa desakan". Barangkali kerana adanya "backing DAP dan PKR?. Atau kerana landskap politiknegara sudah berubah selepas PRU12?. Apakah pendekatan ini akan berjaya? Atau JPP Kelantan akan terus mentadbir urus dana itu untuk rakyat Kelantan, yang mempunyai ‘sovereign rights’ dan dapat dimanfaatkan sepenuhnya oleh rakyat kelantan ?

Apapun, kata Ku Li: "I propose that the Federal and state governments and Petronas set up a committee to monitor the spending to ensure that the money received is being used for the benefit of the people...."I am willing to be the middleman to ensure that everything goes smoothly," selepas ceramah tersebut yag diadakan pada malam Khamis (28 janurai, 2010). No Politicking! berita Seterusnya di sini

Related
1.Pemangku Raja Kelantan minta Petronas bayar royalti petroleum
2.YBM-Tengku Razaleigh-kebalkah-dia?
3.Rakyat Kelantan Akan Terima Hak Ikut Perlembagaan

No comments: