Translate

Monday, July 30, 2012

Lajim dan Bumburing sudah tiada pilihan.

Ketiadaan Bumburing dan Lajim BUKANlah penyebab lumpuhnya BN di Bahagian-Bahagian itu. Lebih jauh lagi, memberi impak terhadap BN di Bahagian-Bahagian yang lain.
Sementara Pakatan Pembangkang Sabah amat mengharapkan akan timbul parti bumiputera sebagai "faktor pecah undi" tiba-tiba muncul Datuk Wilfred Mojilip Bumburing dan Datuk Lajim Haji Okin untuk mengisi harapan mereka. Pada dasarnya penyokong BN harus dan perlu "dipecahkan" bagi menumbangkan mereka. Tetapi dengan Bumburing dan Lajim sahaja, harapan itu akan hanya tinggal harapan.

Pakatan Pembangkang TIDAK boleh terlalu ghairah dengan kemasukan Lajim dan Bumburing dalam Pakatan Pembangkang. Mereka belum pasti memecahkan "undi BN". Sebaliknya, mereka dilihat lebih berkemungkinan besar  "memecahkan undi pembangkang".

Bumburing mengatakan bahawa dia sudah "tiada pilihan". Ini adalah berkaitan dengan syarat dan janji Bumburing bercalon sebagai MP pada PRU12 bagi satu penggal sahaja menggantikan "incumbent UPKO" masa itu Datuk Wilfred Madius Tangau. Penggal berakhir..Jadi apa pilihan Bumburing? Meninggalkan UPKO untuk mencuri peluang bertanding!

Lajim juga memang sudah tiada pilihan. Dia bakal tidak disenaraikan sebagai calon dalam PRU13. Dia sudah berulang kali memujuk PM yang juga Presiden UMNO namun UMNO Negeri Sabah hendaklah dirujuk. Jawabannya tentulah tegas bahawa Lajim tidak disenaraikan. Apa pilihan Lajim?

Bumburing dan Lajim BUKAN faktor kekuatan BN di Sabah. Bumburing dan Lajim pernah bersama dalam PBS sebagai ADUN dan Menteri Penuh dalam Kabinet Negeri Sabah era PBS. Lajim sekali lagi menjadi Menteri Penuh selepas BN mengalahkan PBS dalam PRU11. Manakala Bumburing (BN-UPKO) KALAH di tangan Edward Linggu (PBS...kini menyertai STAR).

Sebagai rekod, pada PRU12, Bumburung memenangi kerusi MP Tuaran atas tiket BN-UPKO:-

P.170-TUARAN
MOJILIP BIN BUMBURING @ WILFRED
BN
17,645
MNG

AJIN @ NAZIN BIN GAGAH
BEBAS
879
HD

UMSERY @ ANSARI BIN ABDULLAH
PKR
11,023


JUMLAH PEMILIH :
40,761

KERTAS UNDI DITOLAK :
979

KERTAS UNDI DIKELUARKAN :
30,563

KERTAS UNDI TIDAK DIKEMBALIKAN :
37

PERATUSAN PENGUNDIAN :
74.98%

MAJORITI :
6,622
















 
Manakala Lajim memenangi kerusi MP Beaufort atas tiket BN-UMNO seperti berikut:-

P.177-BEAUFORT
LAJIM BIN UKIN
BN
14,780
MNG

LAJIM BIN MD YUSOF
PKR
3,866


JUMLAH PEMILIH :
26,788

KERTAS UNDI DITOLAK :
681

KERTAS UNDI DIKELUARKAN :
19,346

KERTAS UNDI TIDAK DIKEMBALIKAN :
19

PERATUSAN PENGUNDIAN :
72.22%

MAJORITI :
10,914


Tanpa jentera BN, kemenangan Lajim dan Bumburing tidak akan secemerlang seperti PRU12. 

BN Tuaran dan Beaufort sudah sedia menyusun semula strukturnya. Ketiadaan Bumburing dan Lajim BUKANlah penyebab lumpuhnya BN di Bahagian-Bahagian itu. Lebih jauh lagi, memberi impak terhadap BN di Bahagian-Bahagian yang lain.

Pemimpin politik datang dan pergi. Apatah lagi seperti Bumburing dan Lajim yang SUDAH TIADA PILIHAN. Mereka ghairah sementara. Pembangkang di Sabah juga ghairah sementara sahaja. Bila rakan lama yang ditinggalkan menyusun semula Bahagian dan strategi, pasti pertembungan akan berlaku. Pemimpin yang RAPUH pasti mudah patah dan kecundang.

1 comment:

online said...

SAYA PASTI MAJORITI YANG TINGGI INI BUKAN SAJA DIPENGARUHI OLEH FAKTOR PARTI SEPENUHNYA. TAPI PENGUNDI PASTI MEMILIH KREDIBILITI PEMIMPIN ITU UNTUK MENANG DENGAN SELESA. FIKIR2 KAN LAH