Translate

Saturday, February 27, 2010

Pakatan Pembangkang: Sejauh mana LKS dan DAP dapat menyembunyikan wajah?

 
Sejauhmana LKS dan DAPnya dapat menyembunyikan agenda politiknya yang sebenar?

Beberapa siri Konvensyen Pakatan pembangkang yang lalu hanya berjaya memperlihatkan kebersamaan penyokong parti masing-masing dalam satu program. Ianya masih jelas berada pada tahap menyembunyikan perbezaan ideologi ahli-ahli Pakatan Pembangkang, PAS, DAP dan PKR.

Menyembunyikannya perbezaan ideologi mereka di mata umum samalah seperti mengenepikan isu Baitulmakdis dalam rundingan Israel-Paletine yang ditaja Amerika dan kuasa-kuasa Barat. Semuanya menemui jalan buntu kerana Isreal menyimpan agenda tersembunyi, tidak ikhlas dan tidak mempunyai komitment yang jitu. Kerana itulah setelah beberapa siri rundingan after rundingan ianya dikuti dengan ledakan persengketaan berdarah. Tidak mudah bagi Isreal menyembunyikan agendanya. Bak ostrich yang sekadar mampu menyembunyikan kepalanya...

Pemimpin-pemimpin Pakatan Pembangkang yang telah meninggalkan Pakatan Pembangkang bermula di Perak, Kedah, Pulau Pinang dan Selangor semuanya menyebut mengenai kehilangan kepercayaan kepada kepimpinan parti, tergelicirnya Pakatan Pembangkang dari perjuangan asal dan perbezaan idelogi parti-parti dalam Pakatan Pembangkang yang terlalu ketara dan sukar disatukan. DAP terutamanya sering dianggap sebagai duri dalam daging Pakatan Pembangkang.

Menyatukan DAP dengan PAS tidaklah semudah menafikan perbezaan idelogi mereka dengan kata-kata. DAP mempunyai rekod meninggalkan PAS dalam Barisan Alternatif selepas PRU 11, dengan alasan bahawa hubungan mereka merugikan DAP. Semuanya berlaku pada asasnya adalah kerana perbezaa ideologi.

Barisan Nasional juga mengalami keberkocakan dalaman parti. Tetapi ianya bukan inter-parti. Misalnya MIC berlaku kekocakan dalaman MIC begitu juga MCA. Tidak kelihatan bahawa antara parti dalam BN bertelagah sesama mereka. MCA tidak bertelagah dengan MIC. Dalam BN ada "consensus". Pertentangan dalam Pakatan Pembangkang adalah pertentangan inter-parti dari segi idelogi yang bila-bila saja akan mencetuskan perbalahan yang besar. Ini sukar dinafikan.

Dalam banyak perkara, DAP kelihatan lebih banyak mendominasi segala keputusan dalam Pakatan Pembangkang. Manakala, PAS pula lebih kelihatan bertolak-ansur dan memberikan kelonggaran demi kelonggaran dan mengorbankan ideloginya sedikit demi sedikit.

DSAI memang senjata utama DAP bagi memanipulasi keadaan. Apa-apa polisi dan gagasan yang menjadi impian DAP, ianya disampaikan DSAI melalui pertemuan pemimpin utama Pakatan Pembangkang. Bukan sebagai consensus tetapi lebih kepada penggunaan krisma dan penegasan kata-kata yang 'sound convincing" sebagai de Facto Leader Pakatan Pembangkang. Tidak pernah sekalipun PAS membantah, kendatipun sesuatu keputusan yang disampaikan DSAI itu bertentangan dengan kehendak dan ideologi PAS dan kurang disenangi penyokong PAS dan ahli-ahli PAS.

Di Perak, semasa kerajaan Pakatan Pembangkang dulu, PAS dilabel sebagai alat DAP. Di Selangor, Pesuruhjaya PAS Dr. Hassan Ali sering kena overruled oleh pemimpin DAP. Di Pulau Pinang tak perlu cakap! DAP mendominasi segala-gala. Kerana itulah LGE dicop sebagai diktator, chauvinis, bersikap seperti komunis, berat sebelah dan pemimpin yang tiada kelas. Buat masa ini PAS masih membela DAP di Pulau Pinang walaupun terpaksa menegakkan benang yang basah. Demonstrasi di Perak banyak didominasi PAS tetapi kekuasaan berada dalam genggaman DAP. MB PAS dulu memang sudah dilabel pak turut pemimpin DAP yang dimainkan oleh Ngeh dan Ngo. Ini bukanlah sesuatu yang mudah disembunyikan.

Sejauh manakah DAP dapat menyembunyikan wajah DAP yang sebenarnya?. Sejauh mana LKS dapat menutupi wajah kepimpinannya dan ideloginya? Sejauhmana LKS dan DAPnya menyembunyikan agenda politiknya yang sebenar?. Tidak kurang penting ditanya ialah sejauh mana PAS dapat bertolak ansur dan terus memberikan kelonggaran demi kelonggaran terhadap ideologinya? Apakah DSAI mampu meneruskan peranannya sebagai perantara antara PAS-DAP memandangkan ianya berhadapan dengan isu serius yakni Sodomi II? Masihkah TGNA terus dapat menjadi saluran mudah bagi Pakatan Pembangkang menyalurkan ideloginya yang kontrovasial?

Keadaan inilah yang menjadi persoalan pokok samada Pakatan Pembangkang dapat bertahan sehingga PRU 13.

No comments: