Translate

Monday, April 12, 2010

Cinta Negara ini atau Pornthif?

 Pornthip Rojanasunand: Penampilan amat perlu sebagai menghormati dan membina imej yang dihormati. Apakah penampuilan ini meyakinkan anda?

Pakar patologi terkemuka Thailand, Dr Pornthip Rojanasunand tidak akan hadir memberi keterangan dalam inkues Teoh Beng Hock apabila ia bersambung pada 20 April ini, menurutnya, kerana 'tekanan politik' dari kerajaan Malaysia. Dulupun Porntip pernah menghadapi tekanan dari kerajaan Thailand kerana sikap unprofessionalnya mendedahkan status kesihatan Maharaja Thailand. Dia juga mendedahkan informasi sulit mengenai siasatan JK Inhues kepada media yang menunjukkan dia memang tidak professional dalam melaksanakan tanggungjawabnya. Tidaklah hairan bila DS Nazri Azia mengatakan "PORNTHIP PEMBOHONG"

Beberapa bulan yang lalu, Porntip dikaitankan dengan kegiatan "tarian lucah" di bar-bar terkemua Thailand. Kegiatan ini sekaligus menyebabkan kredibilitinya sebagai manusia "yang dianjung sanjung Pembangkang" dan yang amat diharapkankan pembangkang dapat menjerat "harimau yang membaham nyawa" Teo Beng Hock.

Kini, Porntip pula menuduh kerajaan Malaysia memberi tekanan kepadanya untuk memberi keterangan di Mahkamah Malaysia.. Ini "main politik" punya strategi. Apakah ianya kerana tekanan politik pihak pembangkang? Ini kerana kerajaan Malaysia telah sekian lama memberikan kebebasan yang sewajarnya kepada porntif tetapi tekanan pihak pembangkang sering ketara mahukan Porntif menyalahkan pihak kerajaan. Kenapa pula manusia seperti Porntif diagung-agungkan dan didokong dan dianjung bila mempersalahkan Kerajaan Malaysia. Apakah Porntif lebih "tersayang" dari Negara ini?

No comments: