Translate

Monday, August 2, 2010

Koridor Penyelamat Bagi Hidupan Liar Terancam Di Sabah

Datuk Masidi Manjun, Menteri Pelancongan, Budaya dan Alam Sekitar

KOTA KINABALU, 2 Ogos (Bernama) -- Hidupan liar di Sabah yang diancam kepupusan dijangka menyaksikan peluang survival yang lebih baik, hasil usaha mewujudkan `koridor penyelamat' yang diperkenal kerajaan negeri Sabah.

Koridor penyelamat ini bukan sahaja bertujuan mewujudkan lebih banyak hutan bagi hidupan liar untuk merayau tetapi juga bagi merealisasi matlamat kerajaan negeri dalam memastikan 55 peratus daripada muka bumi Sabah diliputi hutan.

Menteri Pelancongan, Budaya dan Alam Sekitar Datuk Masidi Manjun berkata program ini akan membabitkan pemulihan rizab `riparian' untuk mewujudkan laluan bagi hidupan liar bergerak dari satu kawasan ke kawasan lain.

"Banyak pihak, khususnya pemilik ladang kelapa sawit, menanam tanaman mereka hingga ke tebing sungai, oleh itu menghalang laluan hidupan liar," kata beliau kepada Bernama.

Hutan `riparian' merupakan kawasan hutan bersebelahan dengan saluran air seperti sungai, anak sungai, kolam, tasik, tanah paya, muara atau terusan yang menghubungkan hutan yang terpisah.-Berita penuh

1 comment:

Unknown said...

Salam Perjuangan,

TAHNIAH, kerana perjuangan kita dalam menegakkan kebenaran mengenai kepincangan Pakatan Pembangkang pimpinan Anwar Al Juburi mendapat maklum balas positif dari kalangan pengunjung. Kami juga begitu teruja membaca artikel2 yang disampaikan di dalam blog anda.

Untuk pengetahuan saudara, blog kami yang dahulunya diberi nama UNIT MEDIA WANGSA MAJU telah dibubarkan dan kini telah melakukan beberapa penjenamaan semula. Kami telah membuat keputusan untuk menukar blog kami kepada GELOMBANG WANGSA MAJU.

Nama GELOMBANG WANGSA MAJU ditubuhkan atas permintaan beberapa pengunjung setia yang mahu blog kami dikekalkan di samping semangat perjuangan kami untuk meneruskan agenda menidakkan Anwar Al Juburi serta barisan keparat beliau.

GELOMBANG WANGSA MAJU akan menjadi lebih kritis dan terus mengkritik pihak pembangkang secara konsisten. Pihak pemerintah juga tidak akan terkecuali dari kritikan dan teguran blog ini. Tidak ada satu pun parti politik yang akan terlepas pandang.

Wadah perjuangan blog ini akan menjadi lebih universal dan bebas sekalipun masih tertumpu kepada usaha menyampaikan mesej pada isu isu nasional dan khususnya isu isu tempatan berkisar Parlimen Wangsa Maju.

KAMI juga TIDAK LAGI TERIKAT DALAM MANA2 PARTI POLITIK sebaliknya bebas menumpukkan isu2 yang dirasakan wajar ditegur dan dikritik.

Oleh itu, Kami berharap agar anda dapat MENUKAR NAMA BLOG KAMI DARI UNIT MEDIA WANGSA MAJU kepada GELOMBANG WANGSA MAJU di dalam list blog anda agar tidak berlaku sebarang kekeliruan dari pihak anda mahupun sahabat2 kita yang lain..


SEKIAN,

UMNO Didahulukan...
BN Diutamakan...