Translate

Friday, July 18, 2008

IPOH TIMUR: "..Tan Sri Speaker. POINT OF ORDER of no point...read my mind..."

Tan Sri Speaker, Pak Amin: Apakah "reading someone's mind juga menjadi tugas speaker?

Sejak BN kehilangan majoriti 2/3 kerusi diparlimen, ramai yang meramalkan bahawa Dewan Parliment Malaysia pasti akan sentiasa gawat dan panas. Awal-awal lagi orang mengingatkan Speaker, Pak Amin, agar mengambil cukup vitamin untuk menghadapi cabaran dan provokasi yang bakal mengujinya, terutama dari pihak pembangkang yang sememangnya akan berusaha sedaya upaya mencari dan menghidu kelemahan pihak kerajaan untuk dibogelkan, samada kesalahan dan kelemahan lepas, terkini atau yang diramalkan.

Sedapat mungkin mereka juga akan berusaha menyelimuti apa jua kebenaran kerajaan. Sebaik mungkin, mereka menyemarakkan sentimen yang mampu mengaburi mata rakyat bahawa BN yang mempunyai 140 kerusi lemah, selemah-lemahnya dan PR yang mempunyai 82 kerusi itulah yang kuat dan telus dan perlu disokong bila mengajak rakyat memberontak!.

Majoriti rakyat Malaysia tahu bahawa BN akan terus menjadi kerajaan sebelum menjelang PRU13. Tidak akan ada MP BN seramai lebih 30 melompat PR. Ini kenyataan dan sebuah hakikat dan orang-orang PR yang rasional sendiri menerima hakikat ini walaupun DSAI memainkannya dengan semangat berkobar-kobar.

MP PR menyuarakan isu mewujudkan parliment kelas 1 tetapi PR menjadi dalang kepada Kumpulan Orang Kurang Upaya-OKU, jadi berupaya dan berdaya datang menunjukkan perasaan mereka di bangunan parlimen; anak kepada tahanan ISA merayakan harijadinya di bangunan parlimen; Mr Sharibu, ayah kepada mendiang Altantuya, membuat penampilan di parlimen dan memperkecilkan Malaysia. Apakah ini parlimen kelas 1 yang PR khasnya LKS katakan dan idamkan?

Anehnya bila ada gerakan “ops padam” mencegah dari kemungkinan berlaku huru-hara di jalan menuju ke bangunan parlimen, Lim Kit Siang memberontak, LKS kata, speaker “speaks too much” apabila menegaskan langkah itu adalah untuk mencegah dari berlakunya sebarang kemungkinan yang mengancam keselamatan.

LKS juga megatakan bahawa speaker juga patut “read his mind”-LKS’ mind. Too much of LKS. Seolah-olah dialah satu-satunya manusia yang betul, benar dan “perfect”. Baru ahli dari 82 kerusi, BUKAN 140, berlagak macam dia yang pegang parlimen. Sehingga pihak keselamatan yang menjaga keselamatan termasuk dirinya dilihat sebagai memberikan halangan dan kesukaran!. Tidakkah LKS sedar bahawa perbuatannya itu diperhati rakyat dan rakyat pandai merasa bosan apabila yang benar diremehkan.

LKS adalah juga yang mengetengahkan idea “1st class dan world’s parliment” . Bagaimanapun, dalam banyak keadaan dia bagaikan “penyalak “ kepada kerajaan dan “pemarak” atau fire starter kepada sahabat pembangkang lain sehingga keadaan dewan kecoh. Ini menyebabkan taraf parliment seperi turun kelasnya akibat tindak tanduk dia sendiri. Selaras dengan kata speaker bahawa LKS yang cenderung gunakan peraturan mesyuarat tetapi LKS juga yang memutar belit peraturan mesyuarat.

Kiranya LKS merasakan masanya terbuang bila apa yang dikatakannya tidak diambil kira, sepatunya dia juga perlu merasakan bahawa masa orang lain juga terbuang apabila terpaksa mendengar hujahnya yang remeh dan membuang masa.

Apa yang jelas kepada kita ialah LKS nampak berjaya dalam isu memperalat ketua pembangkang, YB. Datuk Seri Hajjah Dr Wan Azizah Ismail - DSWA untuk bercakap mengenai kemahuan, kehendak, desire dan aspirasi DAP dan LKS sendiri berbanding aspirasi Pakatan Rakyat per se. Nampak jelas semasa DSWA membuat kenyataan akhbar mengenai usul undi tidak percaya terhadap PM dan jemaah menterinya. LKS terlalu menonjol walaupun tindakannya sekadar mengulangi apa yang sudahpun diperkatakan DSWA.

Apakah LKS juga mahu menguasai PKR dan Ketua Pembangkang? Atau PKR sememangnya sedia diperalat LKS agar DAP menguasai PKR? dan mengangguk bila disuruhnya mengangguk?

Dari tindak tanduk ini, rakyat perlu memikirkan sedalam-dalamnya bahawa tempat LKS sudah tampak tidak akan pernah sesuai berada di kerusi kerajaan samada dalam masa terdekat atau mendatang.

4 comments:

Anonymous said...

Kalau kambing tak mengembik itu bukan kambing, kalau ayam tak berkokok itu bukan ayam jantan, kalau anjing tak menyalak itu bukan anjing. Jadi kalau LKS tak merapu itu bukan LKS. Kami PKR Sabah tolak LKS. Dia cuma pentingkan DAP dari Negara Malaysia. Jrffry kitingan sudah warning Reresa Kok agar tidak "bertelur sebiji" mengenai politik Sabah.

Anonymous said...

Jefry Kitingan menyedari hakikat bahawa DAP akan melemahkan PKR Sabah. Kerana itu dia menolak pengaruh Teresa Kok di Sabah. Di Semenanjung DAP mampu memperalat dan meraih sokongan PKR. PKR adalah bekas atau serpihan UMNO yang tidak puas hati, muak dan sebagainya dengan UMNO. Tetapi adakah DAP adalah pilihan yang baik bagi PKR kumpulan ini? Tentunya tidak. PKR tidak boleh membiarkan DAP memperkuda dan memperalat PKR. Tentu sekali PKR di Perak tidak disenangi DAP. Namun mereka membiarkan PAS jadi MP. Memang DAP tidak puas hati. DAP hanya puas bila dia yang kuasa. Benarkah PKR dan PAS akan puashati pula? jadi apakah ada kestabilan dan kesefahaman dan kesepaduan dalam PR yang berpanjangan?. Apakah PR sekukuh kini tanpa sokongan PAS? Kenapa DAP yang lebih menonjolkan penentangan dalam serba serbi mengenai perjuangan memperkukuhkan "Bangsa Melayu" dan cuba melenyapkan "Melayu" dengan gerakan "Bangsa Malaysia" versi DAP (Tidak sama dengan Bangsa Malaysia dalam Wawasan 2020 yang memperkukuh semua bangsa dalam Malaysia sebagai rakyat Malaysia. Di Sabah akhirnya Jimmy Wong (DAP Sri Tanjung) menang kerana calon BN memang teruk dan disabotage sesama BN.. Imej JW..masalah.. namakan satu keburukan pasti ada pada JW. Pusingan kedua diakan kecundang

Anonymous said...

Saya setuju dengan Padang Serai "LKS otaknya berserabut" macam golfer yang putting miss lubang 1 in. LKS hanya memperguna dan memperalat PAS dan PKR. Tuan, kiblat dan paksi perjuangan DAP tiada di Malaysia, bukan untuk Malaysia, bukan untuk masa depan Malaysia yang gemilang. Kalau boleh Malaysia dimundurkan dan musnah dulu baru DAP dan "tuan-tuannya" yang ambil. Bumiputera Malaysia pasti akan DAP ketepikan.

Anonymous said...

Saya lihat videonya; Bila speaker arah LKS rujuk balik point of order yang dibawa LKS, LKS sudah terpinga-pinga. Dia kata "speaker can read my mind" wahhh besar betul kuasa LKS. Pak Amin itu speaker BUKAN PAKAR SAKIT JIWA. Kenapa Pak Amin tak kata kat LKS to go to Tg. Rambutan to have a check on dia punya "mesin di kepala" untuk "chek menentukan ianya masih waras digunakan atau sebaliknya"!