Translate

Thursday, September 3, 2009

PERAK: KALO KAO HARAM KALO AKO HALAL.

Tok Dalang yang mendalangi Kecoh di Perak Selama ini. Dia juga Penerima Chek dari sponsor yang dia sendiri tahu sumbernya.
Perak Kecoh lagi. Tentunya pihak polis yang mengawal dituduh sebagai "anjing-anjing BN" lagi walaupun mereka melaksanakan kewajiban "mencegah lebih baik dari mengubat kepala yang kemungkinan benjol".

Perak kecoh lagi pada 2 september yang lalu. PUNCA sebenar ialah akibat melompatnya 3 ADUN Pakatan Rakyat ke Barisan Nasional dan PR menuduh perbuatan itu ada KUDETA Barisan Nasional berikutan kejatuhan Kerajaan Pakatan. Sehingga hari ini Pembangkang di Perak gagal menghormati kerajaan majoriti malah menganggap Kerajaan Perak "kerajaan haram,". Mungkin jika PR memerintah dengan 3 ADUN BN meloncat spring ke Pakatan Rakyat barulah kerajaan Perak tiba-tiba menjadi "Kerajaan Halal"!. Kita belum pasti samada ayam sembelihan orang Islam dari UMNO dianggap "haram" oleh orang Pakatan.

Diberitakan bahawa pemimpin de Facto Pakatan, DS Anwar Ibrahim sendiri telah menemui 9 ADUN Terengganu untuk merundingkan sesuatu. Ceritanya ialah konon DSAI hendak memujuk mereka untuk menggulingkan atau melakukan KUDETA ke atas kerajaan Negeri Terengganu. Apakah ini HALAL bagi Ir Mohd. Nizar bin Jamaluddin @ Lim Ah Chong dan kuncu-kuncunya di Perak? Agaknya inilah cerita ketam mengusik udang kerana bila direbus, kulit udang menjadi merah! atau siperiuk mengusik belanga kerana bututnya hitam!

Di Kedah, DS Azizan lebih matang menangani isu ADUN Seputih. Masyarakat umum melihat kematangan itu kerana Azizan tidak dipengaruhi DAP yang hanya seorang di DUN Kedah dan ADUN PKR di Kedah majotitinya terdiri dari orang-orang Melayu . Jika masyarakat menuduh bahawa Nizar bertindak di luar norma politik Malaysia disebabkan desakan DAP dan PKR, tentunya sukar bagi mereka menafikannya. Jadi siapa sebenarnya yang menyebabkan kekecohan di DUN Perak. Apa puncanya pada hakikat yang sebenar? Siapa yang lebih menampakkan dan terserlah bersikap KUDETA?

Benarlah seperti tanggapan ramai bahawa "Kalo kao haram, kalo aku halal", kalo Pakatan yang memerintah, halal tapi Kao BN yang memerintah haram walaupun simple majoriti di tangan BN. Apakah Nijar akan membalut kepalanya dengan kain bertulis "BUBAR DUN" yang dibekalkan DAP bila persidangan Parliment yang akan datang kelak?

4 comments:

Senjaliza said...

"Dia buat undang-undang sendiri, sistem sendiri, dia jalan persidangan sendiri, prosedur sendiri dan syok sendiri. Mana ada mereka hormat undang-undang sebab semalam kata mahu mengikut undang-undang, tetapi bila dapat perintah mahkamah tidak boleh, mereka tidak peduli," Zambery Abdul Kadir MB Perak ..

Anonymous said...

dah semuanya buat sendiri. maka resultnya pun mestilah sivakumar telan sendiri. yang lucunya, sidang haram itu menyediakan tempat duduk utk adun barisan nasional. wahaahaha!

Ajin b. Gagah said...

Ini lah nama nya politik 'buleh bah kalo kau'
Salam selamat berbuka puasa

Senjaliza said...

"Saya yakin tindakan yang mereka lakukan semalam semakin menguatkan keazaman rakyat bahawa inilah wajah pembangkang yang sebenarnya,"-Zambrey: kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Lembaga Pengarah Lembaga Air Perak (LAP) di sini Khamis.