Translate

Friday, August 10, 2012

Maijol Mahap: Keluar BN Kerana Nak Bertanding

Maijol Mahap
Anwar akan ke Kota Marudu 12 Ogos ini menyambut penyertaan Maijol Mahap ke Pakatan Pembangkang dari BN (UPKO). Maijol pernah dilantik kerajaan sebagai Senator dan dia adalah Naib Presiden BN (UPKO).

Presiden UPKO, Tan Sri Bernard Giluk Dompok, pernah menyuarakan pandangannya bahawa sistem kouta dalam BN menyebabkan sebahagian pemimpin parti dalam komponen BN menyertai parti lawan bagi merealisasikan niat mereka untuk bertanding.

Sejak menyertai Komponen BN 14 tahun yang lalu, Maijol Mahap memang dalam diam menyimpan niat untuk dicalonkan di tanah tumpah darahnya, Kota Marudu. Beberapa usahanya menemui rakyat di Kota Marudu selama berada dalam BN adalah menifitasi dari niatnya untuk bertanding.

Apa yang dia boleh buat untuk menunaikan niatnya sedangkan kouta tersebut telah diisi oleh "big gun" PBS, Datuk Dr. Maximus Ongkili.

Selama 14 tahun dalam BN, Maijol baru sedar menenai keadaan kemiskinan rakyat di Sabah?. Inilah konon alasan Maijol meninggalkan BN. fuhh..Alasan!. Konon KDM dipinggirkan dalam perkhidmmatan awam, masalah PTI, memaksa beliau meninggalkan BN?...fuhh...Alasan

Sebenarnya, sebab UTAMA Maijol meninggalkan BN ialah kerana dia hendak bertanding dalam PRU13. Dia TIADA pilihan selain menentang pemimpin BN yang mengisi kouta BN di kawasan tanah tumpah darahnya, Kota Marudu.

Parlimen 168-Kota Marudu mempunyai 2 Kawasan DUN iaitu N.4 Matunggung dan N.5 Tandek. Pada Pilihanraya PRU12, pertandingan adalah seperi berikut:-

 
                 P168 KOTA MARUDU

  1.                 Datuk Dr. Maximus Ongkili                          BN              12,028
  2.                 Roslan Mohd Zain                                       Bebas          1,109
  3.                 Andonny Pilit@Anthony Biri Mandiau            PKR             7,830
  4.                 Berman Angkap                                          Bersekutu     457
  5.                                                                                  Majoriti:      4,198

                 N.4 - MATUNGGONG     
  1.                  MUADA BIN OJIHI                                  PKR                      3,719    
  2.                  SARAPIN BIN MAGANA                          BN                        6,701   MNG
  3.                  SANTAIN BIN MANURUN                       BERSEKUTU         191      HD 
  4.                                                                                Majoriti BN          2,982

                N.5 - TANDEK     
  1.                 LASIAH BARANTING @ ANITA               BN                        5,598     MNG
  2.                 ISANG BIN RAWAI                                  BEBAS                   112       HD
  3.                 ANDY VILISON                                       BEBAS                 1,678    
  4.                 JURIN K K GUNSALAM @ SAIDINA ALI  PKR                      3,361    
  5.                 MASINGKAN/SHINGKAN MASAMPUN    BERSEKUTU            202         HD
  6.                                                                                Majoriti BN             2,237  

14 tahun Maijol berada dalam BN, selama itu juga dia memendam rasa untuk jadi YB di tanah tumpah darahnya. Selama itu juga dia bersedia mengumpul kekuatan, dana dan isu dan sebagainya untuk digunapakai apabila masanya untuk bertanding tiba.

Apapun alasan yang Maijol berikan, ianya hanya sekadar alasan kerana di BENAKNYA SELAMA 14 tahun ialah NAK BERTANDING dan menjadi wakil rakyat tanah tumpah darahnya.

Soalnya, apakah selama 14 tahun berada dalam BN, Maijol telah bertungkus lumus mengatasi kemiskinan, masalah jawatan bagi KDM, masalah PTI dan pelbagai lagi isu yang menjadi alasannya meninggalkan BN? Apakah bila dia menjadi wakil rakyat BARULAH DIA MAMPU MENGURUS masalah-masalah tersebut? dan soalan terakhir, mampukah dia mengalahkan Datuk Dr. Maximus Ongkili dan bagaimana dengan Anthony Biri Mandiau yang telah berkerja keras sejak PRU12, yang juga NAK BERTANDING di Kota Marudu?

Beberapa cakap-cakap di luar sana mengatakan bahawa Anwar sudah tidak lagi kisah mengenai pemimpin lama dan baru PKR yang bakal tersingkir. Jika mereka tidak puas hati tidak dipilih menjadi calon, mereka boleh bertanding atas tiket pilihan mereka sendiri. Seakan dalam PR atau PKR khususnya, konsep patuh atau pecat yang menjadi amalan kegemaran Anwar masih berkuatkuasa!!

Anwar TIDAK KISAH! kerana dia hanya "concern" mengenai perjalannya ke Puterjaya dan menggantikan Najib!!

1 comment:

Anonymous said...

voir ceci ici sacs répliques acheter en ligne cliquez pour en savoir plus répliques de sacs gucci mon dernier article de blog répliques de sacs ysl