Translate

Friday, July 10, 2009

BOLEHKAH ROTI CANAI DI PANGGIL LEMPENG!

MANOHARAN TUNTUT BUKAN MELAYU DIBERI STATUS BUMIPUTERA
08/07/2009 1:32pm
SHAH ALAM 8 Julai - Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Alam Shah, M. Manoharan menuntut kerajaan supaya memberikan taraf bumiputera kepada bukan Melayu di negara ini.Tuntutan itu dibuat kerana beliau mendakwa kaum bukan Melayu seolah-olah diasingkan sebagai warga negara termasuk hak-hak mereka dalam perkara tertentu.
.
Malah, tuntutan itu katanya akan merealisasikan konsep '1Malaysia' yang dibawa oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak."Saya minta Perdana Menteri memberikan status bumiputera kepada kaum bukan Melayu yang lahir selepas 31 Ogos 1957."Dengan memberikan status yang sama seperti orang Melayu, ia dilihat dapat mewujudkan kesamarataan hak dan keadilan di kalangan rakyat di negara ini," katanya ketika selepas sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini hari ini. - Bernama
.
KOMEN SENJALIZA
.
Masyarakat kampung sering berbekal "lempeng" sejenis kueh nipis yang diperbuat dengan ramuan gula, air dan tepung kadang gula diganti dengan sedikit garam. Ia dimasak sama seperti membuat telur dadar. Petani di tempat saya sering berbekal kueh lempeng ini sebelum ke kebun sayur-sayuran. Shortcut receipe. Tidak seperti cara membuat roti canai yang terpaksa dikibar dengan skel tertentu dan dibubuh minyak ghee, serbuk penaik, telur dan sebagainya. Ramuan pula mesti balance untuk jadi roti canai. Rupa lempeng dan roti canai lebih kurang sama tetapi rasa jauh berbeza begitu juga bila menyebutnya. Bila disebut roti canai yang terbayang ialah kedai mamak; bila disebut lempeng, kepada yang tahu apa itu kueh lempeng, dapat membayangkan kehidupan yang simple dan sederhana rendah jika tidak miskin.
.
Bolehkah roti canai dipanggil lempeng?. Untuk praktikal, datanglah ke kedai mamak dan pesanlah "lempeng" dan teh tarik!. Anda akan dapat jawabannya. Saya minta orang pertama yang buat praktikal ini ialah Manoharan, ADUN Kota Shah Alam, Selangor. Syaratnya, dia mesti bertegas mahu "lempeng". Kalau nasibnya baik barangkali dia akan dapat tosai atau capati. Kalau malang dia mungkin hanya terpaksa minum teh tarik.
.
Probokasi Manoharan terhadap masyarakat bumiputera dan syornya supaya badan NGO, Peribumi Perkasa Malaysia, diharamkan agak terkeluar dari etika dan konsep universalism. Orang Irish di Amerika tidak akan menjadi "Red Indian". "Schotist" di Schotland tak akan jadi "Jewish" di England. Amerika sendiri tidak akan mahu supaya persatuan dan kesatuan "Native American" diharamkan. Keadaan inilah yang melayakkan kita menyoal Manoharan "bolehlah lempeng dipanggil roti canai atau Mertaba?". Katakan saja kepada rakyat Malaysia bahawa Manoharan tidak mengiktiraf hak bumiputera tanpa berselindung di sebalik daun lalang atau di belakang tabir gagasan 1Malaysia yang ingin dihancurkannya.
.
Apakah juga Manoharan menolak kewujudan persatuan-persatuan lain seperti Persatuan Kebudayaan KadazanDusun Sabah (KDCA), Persatuan Brunei Sabah (KBS), Persatuan Bisaya Bersatu Sabah (PBBS), Pertubuhan Bajau Bersatu Sabah (USBO), Persatuan Hakka Sabah dan Persatuan Bidayuh Sarawak dan pelbagai lagi di Sabah dan Sarawak?
.
Berkaitan......
.
'Tidak layak jadi warganegara'

KUALA LUMPUR: Pakar sejarah dan pemerhati politik, Prof Emiretus Datuk Dr Khoo Kay Kim, menyifatkan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kota Alam Shah, M Manoharan tidak layak menjadi warganegara Malaysia. Beliau berkata, songkok dan baju Melayu sudah diterima sebagai sebahagian daripada pakaian kebangsaan dan ia tidak perlu lagi dipertikaikan oleh mana-mana pihak. "Songkok atau baju Melayu adalah pakaian kebangsaan. Mengapa (Manoharan) berperangai seolah-olah tidak tahu. Kalau seseorang hendak mengadap sultan atau Yang di-Pertuan Agong, perlu pakai songkok dan baju Melayu. Kalau tidak mahu pakai, jangan jadi warganegara atau keluar saja dari Malaysia," katanya ketika dihubungi, semalam.
.
Selanjutnya....

9 comments:

JomoSamaTuaran said...

Kalau dia nak rasa pelempang ni...bolehlah dia usulkan hal tersebut dalam dewan.
Manusia tak tahu diuntung...apa ke salahnya orang melayu dibuat begitu, sedangkan mereka juga masih boleh bebas melakukan apa yang mereka hendak dalam negara orang melayu ini...
Bodoh punya thambi.... lepas singh cilaka, satu lagi thambi bodoh muncul... rugi jah negara kita ni ada rakyat india macam mereka ni... hantar balik Sri langka lagi bagus....

eXception said...

Roti canai boleh dipanggil lempeng bila paria tu dilempang dan ditempeleng sebanyak 100 kali berturut-turut sampai koma. Maka apa yg dia ingat lepas sedar dari koma ialah lempang dan tempeleng... lempang dan tempeleng... lempang dan tempeleng... Maka jadilah lempeng...

Dee said...

Salam Liza. .

Ini komen pertama saya dlm blog Liza..

Manoharam ini dah melampau. .Dia faham kah takrifan "Bumiputera"?? Senang saja,,Suruh saja Manoharam ini cermin diri dia dulu...Adakah wajah Manoharam ini menggambarkan ianya penduduk asal kepulauan Nusantara??. Adakah Manoharam dah lupa apa itu disebut Malay Archipelago? .Muka Manoharam ini bnyk terdpt di India...Adalah lebh baik Manoharam ini minta taraf bumiputera di Negara India...Kembali lah Manoharam ke India disitu lah tmpt yg sesuai dan tak boleh dipertikaikan..

Manoharam ini keling yg tak tau malu !!..

SOLYMONE said...

Salam Ziarah Liza,

Wah.. ini baru kau janggi. Fasal permohonan ADUN Kota Alam Shah, M. Manoharan menuntut kerajaan supaya memberikan taraf bumiputera kepada bukan Melayu di negara ini, terasa bahang blog Liza ni bukan alang kepalang.

Ini mesti kes besar, sampai cerita lempeng dan roti canai pun timbul.
(Teringat pula lagu singkong dan keju)

Secara jujur nya, bagi saya Liza; kedua-dua makanan tersebut okey juga. Mana yang ada, saya terima dengan hati terbuka. Apa lagi kalau terasa lapar.

Rupa-rupa nya, sebalik cerita makanan, terselit isu yang boleh di kirakan sensitif juga.

Actually, permohonan yang di kemukakan oleh YB Manoharan ini ada lah cerita nostalgia.
Jawapan telah di buat oleh kerajaan sebelum ini; kenapa statu-quo ini maseh di kekalkan saperti sedia kala.

So pehak YB Manoharan dan geng tak payah-payah ribut-ribut. Kerana in a court of law pun mereka kalah.

However, mungkin kerana konsep 1malaysia yang maseh belum berapa 'clear' ini lah yang memberi ruang untuk mereka gairah. Tanpa segan dan silu, terus mengambil peluang.

Dengan harapan ada ayat yang termaktub dalam kaedah 1Malaysia ini yang berpihak kepada permohonan mereka.

Setakat ini, rasa nya, perkara ini hanya lah setakat permohon 'politik'. So, selesaikan lah dengan menggunakan 'political discreation' sejauh mana yang boleh.

Kerana, 'in the end of the day, the result will be the same'. I guess Liza ,you know what I mean.

Semoga success

Senjaliza said...

Terima ksih JomoSama, Exception,Dee dan Tuan Engineer Solymone. Mana mau cari idea tuan-tuan yang begini. Cuma jangan mengganas. Selesaikan dengan wjar. Memang orang politik suka bakar semangat penyokongnya tetapi ANWAR sendiri pernah mengatakan bahawa "politik menggunakan sentiment perkauman hanya akan berjaya sementara dan dalam jangka pendik". Selebihnya akan gagal. Terima kasih dan salam cyber.

Anonymous said...

wahai Manoharamjadah!!!tau tak sebelum wujud Malaysia adalah Persekutuan Tanah Melayu!!!Hang tau tak wahai bangsat,keparat,jahanam,paria Manoharamjadah!!!

WINNSA said...

Saya tidak nampak sedikitpun kewajaran M. Manoharan untuk meminta bukan bumiputera untuk diresapkan sebagai bumiputera. Dalam masa yang sama M Manoharan tidak langsung menghormati tatasulia dan norma masyarakat seperi memakai pakaian adat seperti songkok dan tradisi ke DUN dan menghadap Sultan. Bila sampai tahap bahawa sokongan mereka menurun, jenis manusia seperti inilah yang mudah mengampu dan angkat kaki.

(Kak Liza, pinjam paparan ini untuk blog saya)

lagenda said...

Salam Ziarah

Manoharan oh Manoharam .Tak habis-habis lagi ka pasai hang ni.Hari tu dah kena tahan ISA lepas tu ugut nak letak jawatan la ni hang dok merepek nak status bumiputera pulak dah.Awat hang dok dinegara ini kena tindas banyak mana.Hang tak boleh sekolah ka,hang tak boleh lanjutkan pelajaran ke universiti ka,peluang-peluang yang ada dalam negara ni hang tak dapat ka.Awwat kerajaan la dok tindas kaum hang ka .Kalau betoi-betoi kerajaan ni tidak adil hang pun tak boleh jadi peguam.Hang jangan lupa yang kaum hang juga yang menjadi orang nombor dua terkaya di Malaysia.Tuntutan hang tu dah melampau dan menguris hati dan perasaan rakyat bumiputera dan kaum melayu di negara ini.Sudah termaktub dalam perlembagaan hak keistimewaan kaum melayu jangan diusik ...........Setakat ni dululah coretan saya sat lagi kalau panjang-panjang merepek kot lain pula .....Bagi peluang dekat kawan-kawan nak komen pa tentang ni......WAHAI ORANG-ORANG MELAYU DALAM PAS PKR HEMPA TAK SEDAQ LAGI KA DARI TIDOQ.......

ikutsukakula said...

Manoharam dan pengikut yang sewaktu dengannya aku cabar ko...
berpenampilan biasa dan bersiar2 la di Mumbai atau yang senegara dengannya....
dengan bukti gambar atau video atau yang sejenis dengannya tunjukkan sambutan rakyat marhaien India pada ko .... ada brani..???
..nak masuk kedai makan pun kena halau...hakkkthuiiih...sendiri mau hingat la tambi.. (ni bukan dengar cerita orang tapi lihat dengan mata kepala aku sendiri)