Translate

Wednesday, August 12, 2009

Pakatan Rakyat Di Ambang Senja Yang Merah

Pada saat-saat populariti Najib meningkat, krisma dan populariti Anwar Ibrahim semakin merudum. Pakatan Rakyat pula semakin mendekati gigi senja.
.
Anwar Ibrahim hanya ingin mempastikan ia berada di pelantar PAS untuk meneruskan perjuangannya. Bila dia berada di atas pelantar itu, dia hanya perlu mempastikan bahawa ia menhafal nas-nas dan surah yang dapat menaikkan bulu roma penyokong-penyokong PAS untuk melayakkannya dilihat sebagai ”bayang-bayang ulamak” yang dikagumi dan dihormati anggota PAS. Ramuan hujahnya tidak akan lengkap dan ”menaikan telinga” dan amarah penyokong PAS jika tidak digubah dengan cacamerbanya membalun UMNO dan Perdana Menteri dengan cercahan zalim dan rasuah terutama kepada rakyat Kelantan, serambi Mekah, dan PAS dan orang Melayu. Pak Lah tidur, Najib Moggolia!. dan korek! korek!

Kini semua itu sudah ”tidak lagi upaya”. Kini Anwar lemas dan lemah. Ketua Umum Pakatan Rakyat ini bagai harimau sakit gigi yang tak terubat dan tanggal kukunya. Kredibilitinya sebagai Ketua Umum merudum mendadak bermula dari disuruh taubat oleh Karpal Singh, diikuti perangainya seperti lipas kudung menghalang Kerajaan Perpaduan yang disokong isterinya Datin Sri Wan Azizah Wan Ismail, Presiden PKR, Keputusan PRK Manek Urai dan kegagalannya menunjukkan kepimpinan dalam mengawal kebejatan kepimpinan DAP.

Bila DSAI meletakkan jawatan sebagai Pengerusi Perhubungan PKR Sabah, itu pertanda umum yang besar bahawa DSAI sudah melupakan politik Sabah. Sekurang-kurangnya dia tidak dianggap gagal memimpin kerana PKR Sabah masa itu dan kini bagaikan tidak wujud.

DSAI menumpukan pula perhatiannya ke Sarawak yang bakal mengadakan PRU. Ramai yang membuat penilaian bahawa kekalahan PKR dalam PRK di Batang Ai dengan teruk adalah disebabkan oleh kehadiran DSAI. Ternyata DSAI berada di situ sekelip mata sahaja dan pulang ke Bukit Gantang. Sarawak telah mengenalpasti misi DSAI untuk Sarawak yang hanya berpaksikan kepentingan peribadi; sebagai pencukup kepada ramuannya untuk jadi Perdana Menteri dan bukan untuk kepentingan Nasional. Jauh sekali untuk keberadaan Malaysia di pelantar pembangunan Negera di peringkat global. Apakah kehadiran DSAI di Sarawak pada PRU yang akan datang ini benar-benar diperlukan atau dia yang desperado simpati Sarawak? Para dermawan dan taycoon Sarawak sudah membaca semua ini. Mereka tahu, DSAI tidak berkuasa dan tidak berupaya membantu mereka.

Pengerusi Penyelaras PKR bagi Sabah dan Sarawak, Dr. Jefrey Kitingan pula sudah diketahui umum kepakaran dan corak kepimpinannya. Lemah selemah-lemahnya. Kalau Sabah dia tidak dapat kawal, mustahil dan jauh ke beras dekat ke ubi dia dapat menyelaras PKR Sarawak dan Sabah. Bila isu bumiputera dilanyak DAP, pertanda besar Sarawak akan menghukum Pakatan Rakyat dengan langkah pahlawan Najat, sumpit berbekalkan bario dan terubuk di asap,...Pakatan Rakyat.....Lupakan saja...!

”Saya sangat kecewa dengan keputusan YAB Tan Sri Menteri Besar Selangor yang menolak usul yang dikemukakan oleh PAS Selangor supaya dilaksanakan larangan menyeluruh ke atas penjualan arak di kedai serbaneka dan peruncitan di Shah Alam khususnya, dan Selangor amnya. Ianya telah menukar status Selangor daripada negeri Darul Ehsan kepada Selangor Darul Khamar!!”- YB Zulkifli Nordin ADUN PKR di Selangor, salah seorang ahli dari pasukan Peguambela DSAI dalam Kes Liwatnya yang Pertama.

Ini adalah suara pemimpin PKR Selangor kapada MB Khalid Ibrahim-PKR, pemimpin emas dan kanan DSAI. Derau ombak ini, seluruh Malaysia telah dengar. Retak tebing Pakatan Rakyat semakin merkah dan menanti belah. Agaknya Tsunami Politik Lim Kit Siang telah berubah ke arah benteng Pakatan Rakyat!

“Tugas PAS-Hasan Ali bertambah berat apabila PAS di peringkat pusat juga tidak akan mencampuri urusan pentadbiran kerajaan Selangor dalam isu pengharaman arak, seperti yang ditegaskan Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali”- (Anwar sudah songsang, tidak relevent- Blog Belantan http://belantan.blogspot.com/2009/08/anwar-sudah-songsang-tidak-releven.html)

Sebenarnya bukannya PAS tidak mahu camputangan, tetapi keadaan di Selangor sudah tidak dapat dikawal DSAI sebagai Ketua UMUM Pakatan Rakyat dan pada hakikatnya amat mengecewakan seluruh ahli-ahli PAS. Sekurang-kurangnya menguris luka hati mereka.

Perbuatan segelintir pemimpin DAP dan DAPPKR yang dimulai dengan dengan kes bogel Elizabeth Wong, disusuli oleh Perbuatan Ronnie Liu yang menghadapai tuduhan melindungi kegiatan pelacuran dan kini berhadapan isu arak dan dominasinya dalam DUN Selangor semakin mengeruhkan keadaan. Lebih pedih lagi bila segelintir ADUN-ADUN DAP mula tumbuh tanduk dan gigi taring dengan menghina kesucian agam Islam dan Raja-Raja Melayu. Pihak yang menerima padah dan parah ini ialah PAS sebagai ahli Pakatan Rakyat. Semua tahu, duniapun tahu bahawa PAS bagaikan bom jangka yang akan meletup bila-bila sahaja.

DAP sebenarnya sudah bersedia. Mereka memiliki Pulau Pinang dan Selangor tanpa PAS. Soalnya di mana kepimpinan Dato Seri Anwar Bin Ibrahim? Mengejar jawatan PM di Sarawak?

Demonstrasi anti ISA menunjukkan bahwa perjuang sebenar Pakatan Rakyat hanyalah bergantung penuh kepada sokongan dan dokongan PAS. Di mana DAP dan pemimpin dan penyokongnya masa itu? Sebok mengumpul wang?

Kiranya Anwar dicap sebagai “Pengkhianat Perjuangan Melayu” di Tanah Melayu, bumi tanah tumpah darahnya sendiri, saya fikir Bumi Kenyalang pasti akan menganggap DSAI hanyalah sebagai pemimpin yang akan memudaratkan peluang pembangkang di Bumi Kenyalang, Sarawak itu. Sabah is a gone case.

Kredibiliti Dato Seri Najib Tun Razak yang lebih mendepani pimpinan nasional dan meninggalkan DSAI jauh ke belakang menyebabkan Pakatan Rakyat lebih tersepit. Eratnya Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat dengan Najib semasa Najib melawat Kelantan sedikit masa lalu lebih meyakinkan bahawa mereka rela “mayat mereka dilangkah dulu sebelum Islam dan Melayu dikorbankan”.

Dalam saat genting inilah kepimpinan DSAI diadili dan diperhitung. Namun cahaya di hunjung terowong semakin jauh dan semakin tidak kelihatan. Yang ada hanyalah Pakatan Rakyat di dada langit di hunjung senja yang merah.
.
MORE........

5 comments:

Ashley Ahmed said...

Salam,

Tak lama lagi tu.

Anak X-PKR said...

Usaha terdesak @ Desperado Anu War untuk scrape kes liwatnya dengan menuduh bahawa hakim hakim tidak akan berlaku adil terhadapnya benar benar Backfire ke buntut An War. Itu pertanda "guilty concern" Ketua Umum Pakatan Rakyat ini. Bila lagi mau taubat? Selain itu Anwar di rumor menemui PM merayu agar kes itu di batalkan dan dia sedia berhenti politik. Barangkali naik haji dan taubat nasuha'. Baguslah itu kalo sedar dan insaf dengan keinsafan yang benar-benar kembali ke jalan Allah. Barangkali juga kerana Anwar sedar tentang "kemusnahan" yang dilakukannya selama ini dalam negara dan politik negara. TAUBATLAH NUAR JANGAN TAK TAUBAT!.

eXception said...

PR akan runtuh sebelum PRU akan datang... Lepas Perak, Selangor akan jatuh, kemudian Pulau Pinang dan Kedah... Liza teruskan membongkar pasal PR ni. Tahniah...

eXception - Bukan Sekadar Blog Picisan

Senjaliza said...

Sdr Junah, Terima kasih. Sila datang lagi.

Salam Sdr. Exception. Memang sya mengikuti blog sdr. Saya lihat saudara juga pejuang kebenaran. Saya mengikuti perkembangan politik Tanahair termasuk Sabah dan Sarawak. Saya awal membaca tulisan Sdr Belantan yang juga terpampang dalam Blog sdr. Memang kita yang mempunyai pendangan perlu mempunyai justifikasi terhadap pandangan itu. Selamat berjuang. Wassalam.

Anak X-PKR, perlu lebih gagah dan berani lagi. Selamat kembali.

Anonymous said...

Dulu saya mengangap DSAI adalah pejuang bangsa dan saya amat marah Tun Mahathir menjantas DSAI dari kabinet, saya pernah bergaduh dgn kawan sbb mempertahankan DSAI.

Pada akhirnya saya menangis apabila mendapati DSAI benar2 terlibat dlm skandal sex dgn pembantunya dan kes terkini.Suatu ketika dulu saya memang berharap beliau dapat membela nasib org melayu di P.Pinang, tapi akhirnya saya kecewa.

Siapakah lagi pemimpin yg di harapkan untuk menyelamatkan org melayu di PP dari kerakusan parti komunis malaya ? benar lah apa yan di katakan 'PR di ambang senja yg merah'.......