Translate

Sunday, December 20, 2009

DSAI Pengerusi Perhubungan PKR Sabah dan Sarawak.


Kedudukan PKR terkini dalam kontek struktur organisasi tidak jauh dari Carta Organisasi selepas PRI 12 yang menyaksikan PKR tidak berjaya memenangi sebarang kerusi di Sabah. Apakah formula lama ini akan membawa cahaya baru dalam PKR Sabah?

Krisis Kempimpinan PKR Negeri-Negeri yang tidak berkesudahan akhirnya terpaksa akur sekali lagi dengan keputusan PKR pusat melantik DSAI sebagai Pengerusi Perhubungan PKR Sabah dan Sarawak. Sekurang-kurangnya tiada lagi pihak yang bersengketa dalam PKR "secara nyata" di mata umum.

Sekaligus DSAI menjadi pemegang rekod menjadi Pengerusi Perhubungan sebuah Parti yang pertama bagi Malaysia Timur beribu pejabat di Semenanjung Malaysia. Sebelum ini DSAI juga dilantik sebagai Penasihat Ekonomi bagi Negeri Selangor.

Dengan Perlantikan DSAI ini dan Perlantikan Datuk Dr. Jeffrey Kitingan sebagai Pengerusi Majlis Penyelaras PKR bagi Sabah dan Saarawak, masih menjadi tandatanya apakah status Thamrin Haji Zaini yang sebelum ini dilantik oleh PKR Pusat sebagai Pengerusi Perhubungan PKR Sabah. Kedudukan "line-up yang diusahakan Thamrin semasa menjadi Pengerusi Perhubungan PKR Sabah juga masih belum diketahui.

Apakah percaturan ini mampu menenangkan PKR Sabah yang berkocak dan berkecamuk sebelum ini? Apakah hubungan Jeffrey dan kemnya akan bertaut semula dengan Thamrin dan kemnya?. Siapakah peneraju Sabahan yang senior dalam PKR Sabah, Jeffrey atau Thamrin?. Apakah perkembangan terbaharu ini mampu menguatkan kedudukan dan pengaruh PKR di Sabah? Sama-sama kita tunggu selepas DSAI mengumumkan intipati perencanaannya.

Jika bagi PKR strategi mengembalikan status quo lama PKR Sabah sebagai perintis jalan ke Puterajaya, tidaklah mudah bagi rakyat Negara ini melupakan strategi lama 916 yang berbunyi seiras walaupun tidak  sama. Fikir-fikirkanlah.

Related Stories:
PKR Makin Parah Lagi-Ahli PKR Keluar Parti
pakatan-setapak-lagi-ke-arah-mungkar
Analisis: Halatuju Pakatan Kabur
Impian PKR Menapak Di Sarawak Satu Mimpi?
Kenapa-pkr-ijok-tutup?

18 comments:

Anak X-PKR said...

Tiada yg baru. Cuma An War memperbaharui dusta 916nya dengn merintis jalan ke Puterajaya. Bongkaknya Anwar Al-Juburi Kehadiran semula Jeffrey dalam PKR Sabah akan menambah sukar lagi peluang PKR Sabah menawan sebarang kerusi di Sabah. Melukai hati org setia seperti Thamrin bukanlah langkah yang diberkati. Pendirian PKR Pusat ini mcm yo-yo. Adakah lagi orang yang waras di Sabah mempercayai perjuangan PKR ini sedangkan orang dalamnnya seperti Thamrin dan penyokongnya dilukai. Pergi Jahanamlah PKR Penipuuuu!

Sibuga Folk said...

PKR pusat buat PKR Sabah mcm Chipsmore, kejap ada kejap tiada. Betul-betul PKR BURUK SIKU, sudah kasi ambil balik. Apa ini semua. Ingat rakyat Sabah tolol kah. Sekadar memenuhi mimpi Anwar mau jadi PM. Mimpilah Anwar ini. Jom semua kasi tinggal PKR. Ajar org Kuala Lumpur yg tamak kuasa ini. Ingat semua Sabahan bodoh kee? PKR Ijok sudah keluar beramai-rami, apa lagi di Sabh. Jom ajar Anwar ada orang Sabnh..dia memang kurang ajar. Pantang anak suluk ditipu hidup hidup!! Jahanam Anwar di Sabah. Pulanglah...

Unknown said...

Semakin kelirulah rakyat Sabah dengan keputusan PKR Kebangsaan terhadap line up kepimpinan di Sabah....

CINTA DUNIA said...

Tuan Liza,
Sudah jelas dan terang bahawa dalam PKR, barang siapa yang tidak senang atau tidak bersetuju dengan dasar dan tindakan pemimpin parti maka mereka sudah ditunjukkan pintu keluar. Jadi siapa yang merasakan sudah tidak selesa bersama PKR, silalah melangkah kerana pintu sentiasa terbuka..Cuma bila nak melangkah keluar, tidak perlulah ajak orang lain kerana itu namanya tidak menghormati prinsip masing-masing.Hanya mereka yang ada prinsip dan perjuangan akan kekal dalam perjuangannya, susah dan senang, pahit atau manis.

Senjaliza said...

Salam dan Terima kasih Sdr Musli dan Sdr. Datuk Sulaiman.

Sdr Musli, Bukan sahaja rakyat Sabah keliru dengan pendirian PKR Pusat malah pemimpin PKR Negeri juga turut keliru.

Datu, saya menghormati kebebasan menganuti fahaman politik dalam negara demokrasi yang menjamin hak kebebasan memilih-"freedom of choice. tetapi perubahan drastik yang sekejap-sekejap ini mengelirukan. Apa perasaan Thamrin dan line-upnya? Bagaimana dengan penyokong Thamrin..adakah mereka tidak kecewa dengan mengenepikan Thamrin dalam masa yg sengkat. Datu Put you feet on Thamrin's shoes.. dan meninggalkan PAS seketika dan jadi PKR seperti Thamrin..
Juka formula lama seperti struktur organisasi dulu diguna pakai sekali lagi apakah jaminan pengaruh PKR bertambah..ditambah lagi dengan kelukaan hati bekas Pengerusi Perhubungan yg diganti Anwar! Jika di Ijok negeri ditadbir kerajaan Pakatan Rakyat, penyokong dan ahli PKR berhimpun seramai 500 orang meninggalkan PKR apakah di Sabah Negeri yg di perintah BN rakyat akan berpusu-pusu masuk PKR hanya sekadar retorik Anwar merintis jalan ke Puterajaya. Saya tidak akan lupa dan alpa dengan Janji 916 Anwar denga istilah "we have the numbers" Mana semua janji dan kata-kata itu.. KOSONG bukan?

Berpolitik adalah mengajak penyokong yang ramai..JIKA DATU MEMPERSILA orang Sabah meninggalkan PKR rasanya orang Sabah sudah matang..apa lagi kalu dicabar dengan membukakan pintu untuk mereka keluar!!

Rakyat Sabah sudah cukup PINTAR.

Sibuga Folk said...

Kenap ini berlaku dengan tiba-tiba. Kenapa Thamrin Haji Jaini di singkir pula. Apakah ini nasihat Tian Chua yg diutus Anwar ke Sabah semasa Krisis Kepimpinan PKR sedikit masa dulu..

Thamrin yg bertungkus lumus bekrja keras menjayakan program Anwar di Sabah sebagai membuktikan kepimpinannya, tiba-tiba disingkir. Bukankah ini menunjukkan PKR tidak mengenang jasa -sama seperti kata Christina liew yg menuduh PKR tidak mengenang jasanya berkhidmat dan mengorbankan material selama 9 tahu setelah disingkir PKR dan menggantikannya dengan Kong Hong Ming yg bercita-cita mengenepikan Jimmy Wong dari DAP di Tawau..

Kenapa Thamrin tidak diberi peluang membuktikan kepimpinannya. Apakah PKR TIDAK percaya kepada keupayaan Thamrin atau simply tiada seorangpun Anak Sabah yg dipercayai PKR untuk memimpin PKR Sabah. Kalo demikian NYAHLAH PKR di Bumi Sabah..

USD said...

Jadi siapa yang merasakan sudah tidak selesa bersama PKR, silalah melangkah kerana pintu sentiasa terbuka.....
Jadi Datu Sulaiman apa masalahnya yg kecoh2 dgn 2 ADUN PKR yg keluar parti di Perak?

Senjaliza said...

Salam UstazSaid,
Benr sungguh tuu. DAP dan PKR pijak-pijak gambar mereka yang meninggalkan Pakatan Rakyat..Apa hal.. Dtu Sulaiman missed ke baca tu?

Saya tak heran kalo DAP nanti pijak-pijak gambar TGNA dan TGHH bila meeka tidak lagi memerlukan mereka seperti semasa DAP meninggalkan PAS dalam Barisan Alternatif dulu kerana PAS TIDAK MENGUNTUNGKAN DAP masa itu..Saya lihat kini PAS dalam KERUGIAN bersama DAP dalam bentuk sokongan, material dan aqidah.

lagenda said...

Salam Ziarah.....

Anwar semakin gila kuasa dan sebab itu sangup melakukan apa sahaja untuk kepentingan politik beliau.

JEBATSDK said...

salam semua...

saudara sibuga folk...klu rasa diri tidak bodoh knp biarkan sampai skrg biarkan si MUSA membodohkan bangsa sendiri di sabah.? rompak harta rakyat sabah...tipu sana..tipu sini.?
hidup2 lagi ko di tipunya...apa sudah jadi dgn SINORA SDN BHD.? apa sudah jadi dgn wisma bandaran???

itu nda ko ditipu hidup2??

benarkah rakyat sabah tidak bodoh?
siapa curi balak di lembah danum dulu...
siapa monopoli semua kontrak jalan raya di sabah..
siapa punya "sebenarnya" GAMELITE yg dpt kontrak sampai 15 tahun maintain jalan di sabah..sampai rumput dlm hutan pun di potong..jln belubang ditampal mcm tampal tayar keta..hahahaha

buta kah sibuga folk..nda bodoh ka....

bergolak2 pun PKR tapi dpt juga rampas 5 negeri...biasalah dengan pergolakan dalaman parti...itu sudah lumrah parti..siapa jg org yg boleh menyenangkan hati semua org

panglimasdk

JEBATSDK said...

bagus sibuga folk buat parti baru..sempat lagi ni kempen utk PR akan dtg..sy mesti sokong..

klu saudara nda bodoh la...

Senjaliza said...

Sdr, Panglimasdk.
"Berbudi Bahasa Budaya Kita". Terima kasih di atas komen-komen anda. Rasanya penggunaan bahasa-bahasa yang indah menggambarkan keperibadian kita. Ada bahasa yang molek-molek. Gunakan ia demi "ketegasan" point dan idea anda.

Selamat datang dan kembalilah/datanglah lagi dengan ketegasan dan kesabaran.

Anonymous said...

UMNO parti JUDI ARAK dan LOTERI pun patut NYAH dari Sabah.
UMNO hancurkan USNO.
Kononnya menjaga hak dan kebajikan rakyat Sabah. Kononnya menjaga hasil kekayaan neger Sabah.
Namun, segala bentuk sumber kekayaan telah diambil dengan rakusnya oleh fraksi2 UMNO. Sabah semacam dipalui2kan kerana pemimpin UMNOnya mengikut telunjuk UMNO pusat. Yang Sabah dapat rakyat makin bertambah supaya boleh undi UMNO. Mykad mereka bumiputera baru walhal asal dan lahir mereka2 ini tidak diketahui.Itulah Sabah dibawah pemerintahan UMNO. Negeri yang pernah memberi hutang kepada selangor namun kini menjadi antara negeri yang miskin diMalaysia.
Hak-hak Sabah pun patut dikembalikan oleh UMNO.ingatlah 20perkara...

Senjaliza said...

ASKM Bulan Menggembang,

PAS TIDAK bertenggek di belakang DAP.. DAP yang bertenggek dibelakang PAS. Tanpa sokongan PAS, DAP tidak akan bersikap "besar kepala". Ingat masa DAP tinggalkan PAS dalam Barisan Alternatif dulu kerana DAP kata bersama PAS merugikan DAP sehingga Karpal dan Kit Siang kalah dalam PRU11..

Saya TIDAK setuju org kafir dimuliakan ke arah Islam sedangkan orang Islam dikafirkan dan didoakan agar jahanam.. Afalah dama nana-nama Surah Al Quran membenarkan demikian? Takbir X 3.

Senjaliza said...

Salam Panglimasdk,

Saya lebih gembira jika kamu berhujah menentang atau menidakkan point dan fakta dalam paparan ini daripada mengajak saya menulis mengikut kemahuan Panglimasdk.

Kedua, Panglima sepatunya menulis dalam blog sdr. mengenai isu yg kamu tertarik atau kamu tidak selesa. TAPI KENAPA BLOG KAMU KOSONG?

Saya pasti BERTANGGUNGJAWAB KE ATAS FAKTA YANG SAYA TULIS. Saya tidak akan bersembunyi di belakang tabir web yg tidak wujud atau kosong, kerana saya tidak bersikap HIPOKRIT.

Anonymous said...

Hi, This what I've read from Sabah PKR's Blog. I taught its good to share with all of you..

Christina Liew wept uncontrollably but only God knows why, as she has a very poor command of the National Language. So it can’t be the speech delivered by Anwar. Newcomer Datuk John Ghani who was seated next to her looked confused. He must be wondering why...!!

Keningau Divisional Chief, Gapari @ Jeffrey who was still on sabbatical leave sat impassively without betraying his emotion.

JEBATSDK said...

salam liza...

senjaliza said...
Saya pasti BERTANGGUNGJAWAB KE ATAS FAKTA YANG SAYA TULIS. Saya tidak akan bersembunyi di belakang tabir web yg tidak wujud atau kosong, kerana saya tidak bersikap HIPOKRIT.

memangla ndada siapa yg mau tangkap ko dgn tulisan yg hanya mengkritik pembangkang...

membutakan mata pada kebobrokan para pemimpin UMNOBN yg setiap hari menipu dan mengkhianati rakyat terutama rakyat sabah...

beranikah liza buat penulisan pasal ALTANTUYA,ENJIN JET HILANG,ROSMAH BW KELUAR RM600K, PKFZ, ...
BONGKAR SEMUA LAPORAN POLIS YG PERNAH DIBUAT OLEH DATUK JEFFRY TERHADAP MUSA ....

ADA BERANI? klu berani ini yg dikatakan TIDAK HIPOKRIT...DAN BERTANGGUNGJAWAP

Sibuga Folk said...

Salam Liza,

Baru balik dari minum kopi dengan orang PKR. Tapi mereka tidak mcm Panglimasdk yang menjadi penghuni bawah temporong ini.

Hari-hari mengemis sama liza. Kasilah minum air sejuk dan lepas itu suruh cuci muka. Kotor muka dia. maklumlah penhuni bawah tempurung. Cian Panglima kita seekor ini..