Translate

Monday, December 28, 2009

Kumpulan Desak PAS Tinggal Pakatan Pembangkang Bukan Anggota Parti, Kata Salahuddin: Bagaimana hak demokrasi mereka?



Ketua Kumpulan ini mendakwa sebagai ahli PAS. Apakah dia menghadapi hukuman "pecat" jika didapati keahliannya benar? Bagimana dengan kebenaran memorendum mereka?

PAS menafikan bahawa kumpulan yang menggelarkan diri sebagai Gerakan Penyokong dan Pengundi PAS Selangor (GPPPS) adalah anggota parti itu. Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub berkata kumpulan berkenaan tidak wujud dalam parti, sebalik ditubuhkan bertujuan untuk memfitnah parti tersebut.[selanjutnya]

Sebelumpun  GPPPS ini melakukan demonstrasi, ramai pihak yang sedia maklum mengenai rancangan itu. .Malah pemimpin PAS sendiri awal-awal lagi menyarankan supaya Hasan Ali jangan terima-memorandum itu supaya mengelak ahli-ahli kumpulan GPPPS tidak merasa diberi perhatian atau merasa menang di peringkat permulaan. Soalnya, kenapa PAS tidak saja mendepani GPPPS ini bagi mempastikan "kebenaran" samada mereka ahli PAS atau penyokong PAS atau kumpulan yang ditaja lawan? Memanglah kumpulan GPPPS ini tidak wujud tetapi bagaimana dengan ahli-ahlinya, apakah status keahlian mereka dalam konteks parti siasah? Apakah mereka tidak berhak bersuara tanpa keahlian itu?

Agaknya GPPPS ini sengaja tidak dilayan supaya lawan dapat dicemuh dengan pelbagai tuduhan dan kecaman seperti mengatakan UMNO sudah tua dan nyayok bersandiwara dan pelbagai lagi sehingga pemimpin tega mengeluarkan perkataan dan "bahasa ibunda" a.ka. bahasa mencaci mereka. Mungkin ada pihak yang meroyan kerana kehilangan "kuasa"!

Sebaiknya kumpulan itu tidak dihalang PAS atau oleh Pakatan Rakyat, yang asasnya lebih cenderung berdemo, sebagai tanda bahawa mereka lebih terbuka, dan bersedia mendengar suara rakyat kendatipun  bilangannya hanyalah 21 orang. Sudah pasti kredit akan menyebelahi PAS kerana mereka bertindak lebih terbuka dan dapat menunjukkan ketinggian sikap lebih menjunjung asas demokrasi., jika GPPPS itu dilayan dengan lebih professional.

Sebenarnya, demi meletakkan hak-hak kebebasan bersuara dalam sistem demokrasi, di tempatnya rakyat biasa tanpa mengira anutan parti atau tanpa parti sekalipun perlu diberikan hak dan kebebasan  menyampaikan memorendum, menyuarakan kehendak  mereka, kumpulan mereka, asalkan mereka tidak bersikap ganas, menyentuh hal-hal yang sensitif, mendatangkan kerugian dan kemudaratan kepada negara atau melakukan jenayah..


 Dapatkah gambar ini "refresh" ingatan anda mengenai krisis Hassan Ali-Ronnie Liew?. Bagaimapula kes Hassan Ali dengan SELCAT?

Sebenarnya isu yang merka bawa BUKANLAH isu yang baru. Pemimpin-pemimpin PAS dan PR sendiri  sebelum ini pernah menyuarakan ketidak puasan hati mereka terhadap cara "governing" Kerajaan Selangor masakini. Ramai yang maklum  tentang YB. Dr. Hassan Ali  yang baru saja dihadapkan ke Badan Displin partinya kerana menyuarakan ketidak puasan hati terhadap cara  kerajaan Selangor diurus tadbir. YB. Zulkifli Nordin pernah menyanggah dengan tegas tindak-tanduk yang bercanggah dengan prinsip perjuangannya dan Islam. barangkali dengan menyebut krisis Hassan Ali-Ronnie Liew dan Krisis Zulkili Nordin-Sivarasa, akan dapat "refreh" ingatan anda.

Apakah GPPPS tiada hak demokrasi?  Apakah ketua kumpulan itu yang mengaku sebagai ahli PAS Gombak adalah ahli palsu?. Jika benar ahli-ahli GPPPS yang berdemo itu terbukti ahli-ahli PAS, apa kah pimpinan PAS akan memecat mereka dari Parti? Fikir-fikirkanlah.

-noreen PJ-

3 comments:

Anonymous said...

Salam

Buah kuinin enak rasanya
Mari tengok kereta Limo
Dulu kini dan selamanya
Kera Umngok asyik berdemo

Kutip sabut salai kelapanya
Berok masuk BTN kursus
Umngok reput dari kepalanya
Umngok busuk sampai ke usus

bukti badut2 penyamar ahli PAS:

- tiada sekor pun berkopiah.
- tiada sekor pun berbaju melayu.
- tiada sekor pun bertopi PAS.
- tiada sekor pun membawa bendera PAS.
- tak nampak pun logo PAS kat semua banner2. pakai kertas manila jak.hahahaa
- banyak ekor malu tunjuk muka.
- hanya sekor muka mcm biawak.
- Macam sial jak mamat semua tu.hahaha

Ini demo ada permit ke tak ni. mana FRU, POLIS2 yang berbangga dengan watercanon. Ni lah demo tajaan UMNO ngok. lawaklah demo nie. hahahah

Anonymous said...

salam...

siapa yg percaya durang org pas...
satu dunia tau durang tu org upahan UMNOBN..

kesian...

Anonymous said...

Penyokong PAS ka depa ni?? Tak nampak macam penyokong PAS pun...

Cuba amati kat sepanduk tu.. ada ayat ni ""SIAPA YANG AKAN MEMBELA NASIB MELAYU DAN ISLAM JIKA BUKAN ORANG MELAYU SENDIRI." ayat siapa ni??

Ha.. Ha.. Ha.. kesian sungguh, nak menipu tapi tak pandai menipu.. Nak berlakon tapi tak real langsung.. UMNO.. oh... UMNO pasal apa DESPERATE sangat ni??