Translate

Wednesday, June 17, 2009

MENDUNG BERARAK, TSUNAMI BERTUKAR ARAH

Kerajaan Perpaduan bagaikan gempa kepada Pakatan Rakyat. Mendung berarak megah dan Tsunami bertukar arah.
.
1. Keputusan PRU12 telah menjadi penilaian utama Pembangkang bahawa Tsunami Politik telah menyerang Negara Malaysia. Politik Malaysia telah menjadi celaru dan mengalami malapetaka dengan kehilangan 2/3 majoriti parti pemerintah di Parliment. Lima Negeri terlepas ke tangan pembangkang. Bagaimanapun, satu negeri, Perak Darul Redzwan, kembali semula ke tangan BN secara sah setelah melalui krisis agak panjang. Mahkamah telah memutuskan bahawa BN adalah kerajaan yang SAH di Negeri Perak. Hanya pihak yang melihat keadilan berada ditelunjuknya sahaja yang tidak dapat menerima hakikat ini.

2. Bila Tsunami Politik menyerang selepas PRU12, keresahan rakyat secara majoriti meningkat, namun pihak yang terus girang dan riang ialah DAP. LKS tidur, mengigau, makan, minum dan bermimpipun mengenai Tsunami politik. LKS bangga dan megah di atas keresahan rakyat yang terpaksa menerima hakikat bahawa negara mengalami "disaster" ketidak stabilan politik dan perpaduan di kalangan rakyat berbilang kaum terancam.

3. Biduk berlalu kiambang bertaut. Mendung telah berarak megah dan Tsunami beralih arah. Kini Tsunami politik mula menyerang Pembangkang. Sejak awal Lim Guan Eng telah meragui DSAI berkait calon PRK Penanti. LGE tidak senang dengan langkah DSAI tidak membincangkan calon yang sesuai dengan kemahuannya menggantikan Fairus Khairudin. LGE takut andainya calon pilihan DSAI bersikap condong kepada Melayu dan bersikap seperti UMNO.

4. Setelah Perak jatuh semula ke tangan BN, Karpal Singh meminta DSAI untuk bertaubat. Kata KS, Anwar mesti bertaubat. Malah KS menyatakan bahawa DSAI sebaiknya diganti sebagai de Facto kepimpinan Pakatan Rakyat dengan kepimpinan yang benar-benar berketerapilan dan bukan pemimpin yang telah banyak melakukan kemusnahan.

5. Usaha menanamkan golongan erdogan ke dalam PAS oleh PKR dan gerakan meresapkan ideologi yang 'compartible" kepada DAP ke dalam PAS melalui Kelab Penyokong PAS telah berjaya menjadikan politik dalaman PAS goyah dan beriak. Ini berkemungkinan akan bertukar menjadi ombak yang ganas dan membawa kepada "tsunami politik" dalaman PAS jika tidak dapat ditangani dengan bijaksana oleh kepimpinan PAS. Jika ditelaiti dengan mendalam dan dengan analisa yang luhur, riak dalam PAS sebenarnya adalah berpunca dari kegelujohan rakan-rakan PAS dalam Pakatan yang seolah-olah tidak sabar mendapat kuasa dan menakluki Puterajaya. BN tidak sekali terlibat dalam percaturan politik dalam Pakatan Rakyat.

6. Amaran demi amaran yang ditujukan DAP kepada PAS menampakkan rasa hormat DAP kepada PAS sudah semakin kabur dan bakal lenyap. PAS dikatakan bukan parti dominan, pemimpin PAS dikatakan sebagai mengalami krisis keyakinan dan PAS mesti "toe the line" dalam Pakatan Rakyat serta pelbagai lagi amaran yang dianggap TIDAK selari dengan tatatertib dan tatasusila dalam sebuah pakatan yang sepakat.

9. Perbezaan ideologi dan ciri-ciri kepartian dan berparti dalam Pakatan Rakyat dipercayai umum bahawa pakatan tiga parti itu tidak akan dapat melangkah jauh. Apatah lagi mewujudkan kerajaan Malaysia yang stabil.

10. Perkembangan mutakhir mengenai isu Kerajaan Perpaduan antara PAS dengan Barisan Nasional khasnya UMNO menambahkan lagi kekusutan dalam Pakatan Rakyat. Ini BUKAN polimik atau gembar gembur tidak berpunca dan berasas, tetapi sebagai satu fakta yang terbentang di hadapan mata kita kini.

11. PAS amat bangga dan gah dapat mengadakan Muktamar ke 55 di tempat mewah, ada klas dan selesa. Sesetengah perwakilan muktamar PAS ke 55 bangga kerana kiranya bukan kerana kerjasama dalam Pakatan Rakyat, tidak mungkin mereka dapat menikmati keselesaan yang mereka nikmati semasa Muktamar itu. Agaknya mereka agak alpa bahawa sesungguhnya nikmat itu datang dari Allah Subhana Wataala BUKAN dari PR. Sepatutnya selepas muktamar ini, PAS muncul dengan bangga kerana mereka telah dapat membariskan kepimpinan pilihan perwakilan mereka BUKAN saling sering memberi ancaman dan cabaran supaya meletak jawatan kepada barisan kepimpinan yang perwakilan yang mereka telah pilih. Misalnya Ust. Nasaruddin setelah dipilih dengan demokrasi oleh perwakilan kini dicabar untuk meletakkan jawatan. TGHH pula diancam oleh KPP supaya tidak muncul di PRK Manek Urai. Hubungan TGNA dan TGHH pula menjadi "tegang" dan dingin.

12. Apa yang amat jelas kini, selepas Najib memegang tampuk pemerintahan negara, keyakinan rakyat untuk menikmati kestabilan politik semakin menuju puncak. Parti-parti komponen Barisan Nasional di Semenanjung Malaysia, Sarawak dan Sabah sudah menunjukkan toleransi yang tidak terdapat dalam Pakatan Rakyat. MCA, Gerakan dan PPP yang mengalami krisis dapat diselesaikan dengan semangat Barisan Nasional yang penuh toleransi.

Kiranya contoh dan tauladan parti-parti komponen Barisan Nasional terus dapat di suburkan dengan ikatan kerjasama dan mendasari konsep konsensus yang menjadi amalan sejak berabad lamanya keututuhan Barisan Nasional tidak mampu untuk diperkecil lagi atau diganggu guggat. Merapatkan silaturahim dan kebersamaan semua komponen BN dalam setiap langkah sudah pasi akan menyuburkan kegemilangan BN sekali lagi. Kiranya kerajaan Perpaduan dapat direalisaikan atas semangat dan komitment yang luhur demi Agama, Bangsa dan Negara, maka keyakinan bahawa mendung akan berarak megah dan Tsunami politik akan bertukar arah menuju tembok Pakatan Rakyat yang sudah mula retak dan menanti pecah.

6 comments:

Anak X-PKR said...

"Komen beliau (TGNA), termasuk meminta Nasharuddin meletak jawatan jika menyokong idea itu (Kerajaan Perpaduan) boleh mengelirukan penyokong parti,"-Pesuruhjaya Pas Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak

SUARA RAKYAT said...

Satu analisa content yang jitu. Penulis media adalah kerajaan ke-4 dalam negara. Melalui analisa medialah fakta bersinambungan akan menyebar luas untuk maklmuat umum. Satu patah berita adalah asas kepada berita-berita. Kerana satu patah berita itulah, berita muktamad akan benar-benar muktamad.

BATANGAN BARU LAGOON: Arizal KHS - 016-8102913 said...

Kiranya Kerajaan Perpaduan sesuatu yang dikehendaki dan diminta oleh majoriti rakyat Malaysia, apa pula kuasa beberapa kumpulan manoriti yang menentangnya. Teruskan saja. Yang menentang memanglah tetap menentang kerana kepentingan PERIBADInya tidak mampu dicapainya.

BATANGAN BARU LAGOON: Arizal KHS - 016-8102913 said...

Realisasikanlah Kerajaan Perpaduan demi agama Bangsa dan Negara. Kerajaan Perpaduan akan membawa kita kembali kepada kegemilangan membina negara dan mengukuhkan perpaduan berbilang bangsa dan kaum. PKR dan DAP memang ikut politik Hawa Nafsu dan berahi dan tapkan lebih ganas dan racist.

CSIN9 said...

Maaf lah,

Apa yang pasti UG nie hanya mimpi UMNO/BN disiang hari, bangun la!

Berpijak dibumi yang nyata, jangan tanya orang pas tp tanya orang atas pagar yg akan mengundi pada PRU13, apa respon mereka, terutama orang muda.

Lupakanlah kerajaan perpaduan

oster said...

Ini isu bahasa semata-mata.

Apabila MB PAS melaksanakan beberapa usul DAP, beliau digelar "boneka".

Apabila PM UMNO melaksanakan beberapa usul MCA, ini digelar "toleransi".