Translate

Sunday, December 27, 2009

Banding Banding Dulu.


Gagasan System Kerajaan Dua Parti:  Ramai yang masih tidak faham namun tidak kurang yang sekadar mengiakannya.

Perumpamaan Melayu menyebut "Periuk Mengusik Belanga kerana buntut belanga hitam" dan "si ketam mentertawakan si udang kerana kulit si udang menjadi merah saga bila direbus". Oleh kerana keterlaluan "perang usik mengusik" ini, terkadang, belakulah sikap "kentut dibasuh tetapi berak tidak". Kesilapan sekecil zarah di perbesar besarkan sebesar gajah dan kesilapan besar disapu ke bawah "carpet".

Pembangkang mengatakan bahawa "Sistem Kerajaan dua parti adalah satu paradigma baru dalam politik Malaysia yang berpotensi dan ideal untuk diamalkan di Malaysia. Bila diselami gagasasn PR ini, kita akan temui bahawa gagasan kerajaan system dua parti itu hanyalah "among" parti-parti dalam Pakatan Rakyat yang TIDAK bersaing atau berlawanan sesama mereka merebut taktha kerajaan. Retorik? Tak perlulah kita tanya kerana retorik ada amalan biasa parti-parti politik di Malaysia. Kadang-kadang "Bukan Sekadar Retorik" itulah sebenar benarnya "retorik tulin". Lihat saja janji 916 dan koridor kiri kanan dan timur barat!!. Apa yang menjadi kenyataan ialah 999 di Perak Darul Redzwan, berita menyayat hati Kg Buah Pala, Pulau Pinang dan mengheret kepala lembu berkaitan dengan isu kuil di seksyen 22 di Selangor dan banyak lagi peristiwa yang tergelincir dari norma politik tanah air..

BN dan PR ada dua komponen parti yang bersaing dan berlawan merebut taktha pemerintahan. Jika dilihat dalam kontek definasi yang konvensional, dua komponen parti inilah yang memenuhi kreteria membentuk Kerajaan Sistem Dua Parti kerana mereka sering bersaing dan sering berlawanan. Lebih dari itu mereka mempunyai displin whip masing-masing yang saling bersaing, saling bertentangan.

Tuan Guru Nik Azizi Nik Mat mengatakan "sangat jijik menghampiri UMNO". DSAI mengatakan bahawa lawannya melakukan "kerja musuh jahat, celaka dan sial. Lawan habis-habisan" Dari penyataan ini, jelasah bahawa Kerajaan Sistem Dua Parti yang dikatakan sebagai langkah besar Pakatan Rakyat itu hanyalah antara meraka dan tidak lebih dari gagasan yang "dibesar-besarkan". Pakatan Rakyat adalah gabungan 3 parti, PAS, PKR dan DAP. Jika Kerajaan Sistem Dua Parti diperjuangkan PR, manakah satu di antara 3 parti ini yang akan disingkir atau tersingkir?.

Kita banding banding dulu. Kata Periuk PR, belanga BN Rasuah. Samada kecil atau besar, rasuah tetap rasuah.. Kata Periuk PKR, Belanga BN melakukan rasuah PKFZ dan ada black magic mengupayakan "Engin Jet Pejuang TUDM terbang sendiri ke Argentina!!!!" dan etc etc.

Kata belangan BN, TGNA batal naik haji kerana kedapatan "ekornya" dan menantunya terpaksa meletak jawatan dari PMBK setelah menerima desakan demi desakan dari pelbagai sudut kerana 'rasuah". Tambah belanga BN ini, YB DAP di Selangor pakai peruntukkan ADUNnya seperti menggunakan wang dalam poketnya sambil mengira komisyen.untuk DAP dan etc etc.

Sebagai rakyat Malaysia yang cintakan negara ini, kita patut merasa bimbang akan penyusupan anasir-anasir asing dan survetif ke kancah pertembungan politik dalam negara kita. DSAI dalam Konvenyen PR 19 Dec ada menyebut mengenai peranan 20 consultant, terutamanya syarikat Yahudi, APCO dalam gagasan 1Malaysia. Namun Satu Malaysia tahu dan maklum mengenai hubungan erat DSAI dengan pemimpin-pemimpin Yahudi Amerika, ahli-ahli korporat Yahudi malah dengan Badan Badan dan Oganisasi Inter-Faith di luar negara yang ditentang PAS. Terakini pembongkaraan anasir asing yang menuduh mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad membazirkan RM200 billion dana negara. Kenapa kini dan tidak semasa kempen PRU12? Kenapa anasir asing lebih tahu Tun membazir?

Banyak perkara yang perlu dibanding banding. Namun di sini terakhir yang nak saya banding banding ialah kemakmuran rakyat dan pembangunan. Adakah Rakyat Negeri Kelantan (di Kelantan) yang di Perintah PR-PAS, lebih makmur berbanding dengan rakyat negeri jirannya seperti Terangganu dan Pahang? Adakah Perak selepas PRU12 di bawah PR lebih maju dan membangun dengan lebih pesat berbanding sebelum dan setelah BN mengambil alih pemerintahan negeri itu?. Adakah pacuan ekonomi Selangor dan kemakmuran rakyatnya lebih ligat kini di bawah PR berbanding sebelumnya? Dan yang terakhir kita perlu bandingkan ialah adakah semangat perpaduan yang menjadi kekuatan negara ini semakin kukuh selepas PRU12 berbanding sebelumnya atau anxiety rakyat semakin meningkat?

At the end of the day, semua tahu, dunia tahu, matlamat sebuah parti politik atau badan siasah ialah "kuasa". Yang membezannya hanyalah siapa yang "rakus" dan siapa yang menjadi teknokrat yang meletakkan kepenting nasional dari pangkat, harta dan kuasa semata-mata. Banding bandinglah dan fikir fikirkanlah.

Selamat menyambut tahun 2010.

-noreen PJ-
RELATED....
1. Inilah-negeri-di-bawah-pakatan-rakyat.
2. Worth comparing This SEXcallency with CSL and Elly Wong!!
3. Angin-politik-darul-aman.
4. Guan Eng , Lim Kt Siang Cuba Tutup Penyelewengan dan salaguna kuasa

2 comments:

lagenda said...

Salam Ziarah........

Apa pun jika dibuat perbandingan antara pemerintahan BN dan PR .Dibawah pemerintahan BN sahajalah kemakmuran dan nikmat diperolehi dibawah Pakatan Rakyat apa satu pun tak namapak lagi contohnya di Kedah........

Anak X-PKR said...

Salam Liza,
Selamat menyambut tahu baru, tahun 2010.

Kalu TGNA sudak kata "jijik" dan DSAI pula kata "sial"..apakah lagi teori yg sesuai untuk Dasar Kerajaan Sistem Dua Parti yang diuar-uarkan Pakatan Rakyat kalu bukan "RETORIK YG TULIN" ? Barangkali formula calculus 916?