Translate

Saturday, August 13, 2011

HUBUNGAN ETHNIK DI MALAYSIA: Kenapa 5 tahun terakhir ini terlalu merosot?

 Kenapa hubungan ethnik merosot sejak 5 tahun yang lalu?
KUALA LUMPUR, 12 Ogos — Rakyat Malaysia berpandangan bahawa hubungan etnik di negara telah mengalami kemerosotan berbanding situasi lima tahun lalu, demikian menurut hasil kajian terbaru kendalian Merdeka Center hari ini. - Baca selanjutnya di sini...
Hubungan kaum yang amat malang di negara ini berlaku puluhan tahun yang lalu. Kemuncak perhubungan kaum yang terburuk itu berlakulah peristiwa 13 Mei. Umumnya kenapa? Kerana wujudnya PEMBANGKANG yang naik junjung!

Sejak merdeka, kita bangga kerana Malaysia menjadi contoh Negara yang bersifat Majmuk, Colorful Country dan digambarkan sebagai "unity in diversity". 

Bagaimanapun, keadaan ini berubah selepas PRU12. Kenapa? Jawabnya mudah: Kerana PAKATAN PEMBANGKANG naik junjung dan sudah mengenepikan soal-soal perpaduan. APA yang utama  bagi Pakatan Pembankang ialah MENDAPATKAN KUASA. Jika tidak dapat kuasa melalui PRU, mereka berusaha menggunakan kaedah, method dan pendekatan lain yang setimpal dengan RAMPASAN KUASA!

Mana 169? Mana I have the numbers? Kenapa lakukan kerja terkutuk seperti SIODOMI II DAN MELANGGAN CHINA DOLL SEHINGGA keluarnya Video Sex Panas....NOW resorted to dengan apa cara sekalipun walaupun terpaksa menggadai maruan keluarga, bangsa agama dan tanahair! asalkan jadi Perdana Menteri...INILAH DOSA BESAR ANWAR KEPADA RAKYAT MALAYSIA TANPA MENGIRA AGAMA, BANGSA DAN ANUTAN POLITIK dan seumpamanya.....Inilah PUNCA UTAMA hubungan ethnik di Malaysia sejak 5 tahun kebelakangan ini merosot.....

3 comments:

Anonymous said...

Yang aku nampak lah.... Nampaknya pihak pembangkang amat ghairah menggunakan sentimen perkauman dan agama sebagai langkah untuk meraih sokongan rakyat..... ini nampaknya berjaya. Berjaya mendapat sokongan padu... namun dalam masa yang sama menggagalkan perpaduan yang diusahakan selama ini... itupun tak pernah berjaya sebab wujudnya ladang ladang ternakan rasis iaitu sekolah sekolah SJK. Rasanya sudah tiba masanya kerajaan menggunakan ISA tanpa was was... kami rakyat Malaysia yang cintakan perpaduan dan keamanan pasti menyokong ISA jika keadaan mendesak seperti sekarang.

Anonymous said...

Hubungan ethnik di Malaysia merosot disebabkan :-
1) Ada bangsa yang tamak haloba.
2) Ada makhluk yang iri hati dan dengki.
3) Mungkin dah terlalu lama hidup rasa aman damai dan ingin hidup kembali seperti 50 tahun dahulu.
4) Mungkin mereka ingikan generasi baru merasa keperitan hidup seperti zaman darurat dan zaman komunis bermaharajalela.
5) Ada golongan kakitangan kerajaan rasa terpinggir kerana dik pilih bulu.

Apa-apa pun masih ramai rakyat Malaysia yang inginkan kehidupan aman damai jika dibandingkan mereka-mereka yang inginkan kehancuran.

Tiada ketegasan Kerajaan membenteras masalah ini jika nak dibandingkan semasa zaman pemerintahan Dr. Mahadir walaupun dikatakan zalim.

anak X PKR.. said...

http://universitimalayaku.wordpress.com/2011/07/30/oh-universiti-malaya-ku/

baca ni..