Translate

Saturday, April 18, 2009

JANGAN DOLAK DALIK LAKSANA PERUBAHAN.

Imej ini:

(Saya memohon dengan sesunggunya memohon ehsan-"belated", untuk mengunapakai imej ini. Mohon ya sabahat blogger pilihan-anda.blogspot.com. Sungguh kreatif). Terima kasih.


Dengar baik-baik cakap Pak Nuwar. Dengarlah...eh eh bacalah...

"....Saya tegaskan kini bukanlah masanya mendendangkan halwa telinga politik. Jika mahukan Perubahan, laksanakannya, jangan lagi berdolak dalik. Pastikan Akta Keselamatan Dalam Negeri dimansuhkan dan maklumat tidak disekat serta suara yang berbeda tidak dibungkam...."-DSAI.

Melihat akan perkara yang ditegaskan oleh Dato Seri Anwar Ibrahim ini, maka akan bertambah dan melambunglah pertumbuhan ekonomi dan negara kita. Barangkali. Nah! lihatlah di Amerika, bila Presiden Barack Obama "mengakhiri "khidmat" kem Guantanamo di Cuba, maka harapan ekonomi Amerika dan pertumbuhan ekonomi Amerika telah melambung dari kemelesetan.. Ajaib!.

Ada pelbagai kemungkinan dan andaian akan berlaku dari pemansuhan ISA. Di Sabah, apabila saja tahanan ISA, Pemimpin Darul Islam, dibebaskan maka beranglah sebahagian "manusia". Kes membakar Bendera Sabah di Lahad Datu dilakukan oleh mereka yang hanya mahu "bersuara besar" kerana khuathir "tidak kedengaran". Mereka secara sengaja melakukan probokasi terhadap pihak keselamatan dengan "keberangan" sehingga berang di pintu pagar Balai Polis Lahad Datu Sabah dengan harapan mereka akan ditangkap pihak polis. Maka polis tangkaplah.

Sayapun teramat suka bila ISA dimansuhkan tetapi ianya BUKANlah faktor yang terlalu significant untuk "perubahan" terutama dalam membenteras korupsi, kronisma, penyalahgunaan kuasa. Bukan juga sebagai "critical success faktor" kepada perubahan terutama pertumbuhan ekonomi dan perubahan positif pembangunan fisikal.

Terkadang timbul pula keraguan yang agak kecil di hati kecil saya. Bilamana ISA telah dimansuhkan maka akan ada pula golongan yang akan mengambil kesempatan melakukan jenayah dengan sewenang-wenangnya tanpa memikirkan keselamatan rakyat dan negara secara umum. Ini akan pula diburukkan apakala ada pihak tertentu yang cuba memberi ransangan dan mengenyit mata kepada pihak tertentu bagi menguji kepakaran dan kecekapannya "mentelaah" undang-undang. Misalnya seorang pencuri yang benar-benar mencuri akan tidak mengaku bersalah sehingga didapati bersalah melakukannya "in the court of the law".

Tidak kurang penting juga kita tegaskan di sini supaya "jangan ada yang berdolak dalik fasal "bentuk kerajaan" seperti 916 dan "kabinet banyangan". Jangannnn. Siapa pula composer dendangan halwa politik di telinga rakyat ni...? Siapa nak jawab.. jawablah di sini.
Selanjutnya....

1 comment:

Anonymous said...

PERUBAHAN tetap dan telah berjalan tanpa kita sedari... walaupun, 80%nya baru dalam bentuk tulisan atas kertas.Namun, kita kena sedar... ianya memerlukan masa yang panjang untuk diukur kejayaannya. Dan.. perubuhan itu, sekiranyapun telah dilaksanakan.. juga memerlukan jangka masa yang lama untuk diketahui hasilnya..BAIK ATAU TIDAK.

Laungan 1 MALAYSIA, rombakan kabinet adalah contoh ketara dalam proses perubahan itu. Hasil pemilihan Perhimpunan UMNO tempoh hari adalah titik tolak awal PERUBAHAN dilaksanakan.. dan ianya memerlukan peranan semua rakyat MALAYSIA, untuk menjayakannya.

KERAJAAN BN TELAH MULA MELAKUKAN PERUBAHAN.... PAKATAN PEMBANGKANG BAGAIMANA PULA??