Translate

Tuesday, May 12, 2009

Puan Aminah Abdullah: Calon PRK Penanti?

Puan Aminah Abdullah, Mantan Ketua Wanita PKR Pulau Pinang.
Buktikan kepada Negara bahawa Wanita mempunyai naluri kepimpinan dan
kebertanggungjawaban kepada masyarakat.
"Tangan yang menghayun buai boleh menggoncangkan dunia"

Apabila Bekas Ketua Wanita Parti Keadilan Nasional (Keadilan) Pulau Pinang, Puan Aminah Abdullah, bertindak menentang Parti KeADILan Rakyat-PKR, parti yang di ketuai wanita, Datin Seri Dr Wan Azizah, Isteri DS Anwar Ibrahim, ‘something wrong” pasti telah terjadi dalam kepimpinan PKR kawasan itu. Sekiranya benar PKR bergerak progressif menuju puncak, secara logiknya, masakan Ketua Wanita PKR Pulau Pinang meninggalkan parti itu di Pulau Pinang.

Puan Aminah Abdullah, 56, menjadi wanita dan individu pertama membeli borang penamaan calon bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) DUN Penanti yang kosong setelah kontrovasi menyelubungi TKM I Pulau Pinang, Mohammad Fairus Khairuddin, pada 16 April lalu yang “terpaksa” mengosongkan jawatan dan kerusi DUNnya. Sehingga kini Fairus belumpun berangkat ke luar negeri untuk melanjutkan pelajaran.

“Tangan yang membuai bayi mampu menggoncang dunia” demikian peribahasa yang mampu saya garap bagi menggambarkan bahawa wanita juga mempunyai semangat waja yang tidak boleh diperkecilkan dalam bidang politik. "Saya tidak ditaja oleh mana-mana pihak termasuk bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan, Ezam Mohd Noor, tetapi saya baik (perhubungan) dengan semua orang," katan Puan Aminah.

Kemunculan wanita dalam arena politik negara perlu dilihat secara serius. Ramai “politician wanita” lebih cenderung bertugas dan lebih dekat dengan masyarakat. Mereka mempunyai naluri halus yang terbena sejak mengandungkan bayi dalam kandungan mereka. Kerana itu wanita lebih perihatian kepada masyarakat dan lebih fokus menyelesaikan masalah rakyat dari bergembar gembur mengenai suasana politik. Tahniah kepada Puan Aminah Abdullah. Buktikan wanita boleh.

1 comment:

ladybird said...

Tahniah!

http://anwaribrahimdotcom.blogspot.com