Translate

Saturday, July 7, 2012

SABAH-PKR BERPECAH. PR GAGAL REALISASIKAN 1215.

Semeja tapi masih menyembunyikan pisau belati 
Ramuan politik Datuk Dr. Jefrey Kitingan yang diadunnya sebagai pengkaji dan pemikir politik sejak dahulu tidak menemukan formula terbaik bagi menumbangkan Barisan Nasional di Sabah. Campur tolak perkiraannya mengenai parti-parti di Sabah menyebabkan dia sering melompat dari kolam ke kolam parti politik. Akhirnya dia menemukan satu formula bahawa "menjadi katak politik" itu tetap mulia asalkan ideologi politik tetap tidak berubah.

Ideologi politik TIDAK berubah? Sekejap ditebangnya PKR dan DS Anwar sebagi pemimpin Kuala Lumpur yang hanya memperalat Sabahan untuk matlamat politinya. Sekejap dia agungkan Anwar sebagai "pahlawan agung" dengan menghadiakannya "pedang pusaka Dr J". Kini Dr. J pula menentang PKR dan PR melalui STAR. Itupun sekejap-sekejap menyokong idea PR. Kadang Dr J mampu duduk semeja dengan Anwar dan pemimpin pembangkang yang lain tetapi masing-masing menyembunyikan pisau belati dai pinggang.

Ke mana distinasi Dr. J membawa KDM?. TS Pairin Kitingan, Presiden PBS, Tiombalan Ketua Menteri Sabah dan abang Dr.J sendiri mengambil pendirian "if you can not depeat them join them. Kerana itulah PBS kembali ke pangkuan BN. Pairin dan pemimpin KDN dari UPKO dan PNRS lebih memilih pendekatan "sharing is caring". Mereka berbeza pendekatan dengan pendekatan Dr.J yang extreme dengan perkara 20 dan hak-hak Sabahan.

Keberhasilan Dr. J setakat ini ialah mengajar Anwar dan PKR. Setelah membakar jambatan dengan PKR, Dr. J telah membawa semua penyokong-penyokongnya dari PKR ke STAR. Ribuan mereka meninggalkan PKR walaupun statistik yang tepat dan sahih tidak dikeluarkan. Nyata dan jelas PKR Sabah mengalami perpecahan yang besar berbanding mana-mana perpecahan PKR di Semenanjung Malaysia.

Apa andaian Anwar bahawa "politik Sabah akan membuat kejutan"?. One to one fight atau gagasan 1215 yang diterajui oleh Demokratic Sabahn hanya akan menjadi angan kosong. Masing-masing memilih jalan menonjolkan agenda peribadi.

Dr. J harus melihat bahawa "no man is an island". Wise men don't fight a losing battle. DAP menuduh STAR hanya memenagkan BN di Sabah. Dr, J pulang mengatakan  "menyokong BN hanya membuang masa". SAPP mengajak PR dalam sepasukan tetapi menyimpan muslihat demi kepentingan politik SAPPnya. Apakah erti gagasan 1215 dalam kontek ini? Illusi atau sekadar lontaran idea yang tidak mampu dipraktikkan?. Malah ramai beranggapan bahawa ianya sekadar menjadi medan melontarkan cacian ke arah lawan masing-masing. Agenda politik kemasing-masingan tetap tersembunyi terserlah, pisau belati tetap juga tersembunti di pinggang.

Apa yang jelas STAR telah memunahkan harapan PKR dan PR di Sabah. UBF Dr. J hampir pasti akan berhadapan dengan PR dalam PRU13. Masing-masing mahu menapak di bumi di bawah bayu; sharing is caring diketepikan dan agenda masing-masing diletakkan di pundak perjuangan. Rakyat diajak dan dihasut menyokong. Dalam masa yang sama mereka tega melihat rakyat Malaysia di Sabah dipolarisasikan mengikut fahaman politik yang berpaksikan kepentingan pemimpin masing-masing. Perjuangan yang hanya sekadar bertunjangkan matlamat ingin berada dalam system politik tanahair pastinya berhadapan jalan buntu.

No comments: