Translate

Monday, August 4, 2008

MENGINTAI PERTEMUAN DENGAN PAK LAH

Aduan kepada BPR masakini kurang berkesan kerana sikap BPR yang “main selamat”. Kadang-kadang pengadu kepada BPR tidak terjamin dilindungi walaupun piagam dan pledge BPR bahawa identiti pengadu akan dilindungi dan dijamin kerahsiaannya.

Jadi saya membayangkan dan mengintai peluang bertemu Pak Lah sebagai pemimpin yang mampu menggegar tulang belulang BPR. Saya perlu bersedia dengan beberapa perkara yang saya pasti tak mampu hurai kesemuanya di sini, di ruang kecil ini.

Bagi saya menyatakan sesuatu perkara yang benar kepada Pak Lah adalah satu tanggungjawab dan sebagai langkah menyelamatkan kepimpinan Negara dari diheret oleh sebilangan pemimpin khasnya pemimpin UMNO, ke lembah kelemahan, kehinaan dan menjadi momokan parti lawan.

Saya akan katakan pada Pak Lah bahawa jutaan projek yang dianugerahkan kepada kontraktor Bumiputera Sabah hanyalah pada nama sahaja. Yang untung adalah para macai yang tidak setia kepada perjuangan BN. Malah sebahagian besar hasil keuntungan dirasai oleh para kutu yang mengatur pelincir yang bukan berasal dari Sabah, tetapi dari Sarawak dan Kuala Lumpur sendiri. Oleh itu banyaknya peruntukan yang diberikan oleh kerajaan Persekutuan untuk Sabah tidak menjamin bahawa rakyat Sabah akan merasai kemakmuran dan pembangunan dalam ertikata yang sebenarnya. Jumlah peruntukan yang besar bukan menjadi ukuran bahawa Kerajaan Persekutuan dapat memajukan Sabah. Senarai projek yang dimaksudkan akan saya senaraikan buat tatapan Pak Lah.

Dalam erti kata yang lain, makin besar peruntukan pembangunan ke Sabah maka makin besar habuan untuk para macai dan para kutu. Benarlah seperti kata Pak Gapur, Yang Berhormat MP Kalabakan, Jumlah peruntukan untuk pendidikan ratusan juta ”tapi mana perginya wang itu. Tidak ada?”. Seperti kata Pak Anifah, Yang Berhormat MP Kimanis " apa guna tinggal di rumah bonglow kalau tidur di tepi tandas".

Oleh itu andaian bahawa peruntukan besar dari kerajaan pusat adalah faktor penentu pembangunan Negeri Sabah adalah andaian yang tak tepat kiranya pihak berkuasa tidak diteluskan. Walaupun begitu terima kasih dari CM tetap ada. Bak kata pepatah “anda berbudi saya berbahasa, ada yang memberi ada yang merasa”.

Apa rasionalnya memberikan kelulusan kepada projek yang belum ada sehingga puluhan tahun?. Ada lagi lojiknya skim “padi muda”. Jual sebelum padi berbuah, atau memperdagang ikan yang masih berenang di laut dalam. Contohnya projek "unqualify roads" yang dianugerahkan kepada Kekal Mewah Sdn Bhd untuk tempoh 20 tahun?. Projek belum ada, kelulusan sudah ada. Jadi ini bakal mengundang projek diada-adakan untuk qualify pembayaran dalam tempoh 20 tahun. Natijahnya, anak-anak kita yang masih belum lahir sudah merasai implikasi dari ketidak telusan.

Selain itu saya akan minta Pak Lah mengeluarkan arahan supaya siasatan kepada jual beli tapak tanah bagi projek Syarikat Perumahan Negara di Sabah. Kenapa kerajaan tetap dan ringan tulang untuk bersetuju membeli tapak itu dengan harga yang jauh lebih mahal dari harga pasaran. Apa rasionalnya?

Selepas itu SPN pula membeli projek rumah yang sudah disiapkan oleh pemaju swasta yang tak laku di Telipok kemudian tak terjual kerana program “rumah mampu beli” bertukar menjadi “rumah tak mampu beli” kerana harganya melonjak. Kenapa melonjak? Kerana amalan “pungli berlaku di Sabah dengan berleluasa di peringkat atasan atau pengurusan. Siapa? Serbanesa Sdn Bhd proxy SPN di Sabah? atau angkara siapa?.

Bercakap pasal Serbanesa SDN BHD, ada projek perumahan di Sabah di kawasan antara Telipok-Menggatal yang dianugerahkan kepada swasta. Syarikat swasta berkenaan hanya baru melaksanakan penyediaan tapak, bayaran puluhan juta sudah dibuat oleh Serbanesa SDN BHD(SSB) kepada syarikat swasta berkenaan. Nilai kerja yang disiapkan hanyalah beberapa ratus ribu sahaja. Naujjubillah. Antara sebabnya yang terdengar oleh saya di senja ini ialah menyelamatkan projek SMK Tambolion yang gagal dilaksanakan oleh Syarikat milik Timbalan Ketua Bahagian UMNO Kota Belud, rakan karib Pengerusi SSB yang diambilalih oleh syarikat swasta tersebut.

Saya akan tanya Pak Lah, kalaupun mantan Pengerusi SSB tidak lagi memegang jawatan itu, bolehkah dia lari dari siasatan BPR?. Saya akan nyatakan kerisauan saya kepada Pak Lah bahawa harga umah SPN itu melambung kerana adanya ‘pungli” dari Pengerusi SSB dahulu bukan sahaja kerana harga bahan binaan yang meningkat. Jadi BPR tak ada kuasa lagikah membongkar dan menyelungkar kes itu?. Saya juga risau Wang SPN dari pinjamana tabung EPF untuk perumahan itu akan jadi “wang angin” seperi hembusan bayu di blue mountain, Gunung Kinabalu, di belakang rumah saya.

Akhirnya saya akan meminta pendapat Pak Lah. Adakah dia kan merestui kepimpinan seperti Mantan Pengerusi SSB@Ketua UMNO Bahagian Kota Belud@Tim. Menteri Petani@ADUN Tempasuk untuk menerajui UMNO Bahagian Kota Belud?

Saya akan berpaling menyusuri jalan pintas Ranau-KB ke Kudat bersama anak-anak, bertanya pada para sahabat, kaum Ibu dan Puteri di Kota Belud. Benarkah mereka sepenuh hati menerima kempimpinan orang seperti disebutkan memimpin mereka dan menjamin kepimpinan Bahagian KB serta tempat disandarkan masa depan anak-anak bangsa Kota Belud?

Saya sesungguhnya sedih kerana erti demokrasi hampir dikaburi dengan wang kertas bagi membeli kemerdekaan orang-orang yang lemah. Hadis Nabi SAW bahawa kemiskinan hampir mengkhafirkan umat terserlah tanpa dijadikan pedoman bagi ummah di akhir zaman ini. Cuma hembusan bayu nyaman dari Gunung Kinabalu menyejukan hati saya. Saya akan menanti dan mengintai peluang bertemu Pak Lah. Biarlah titisan airmata seorang wanita menceritakan segala-gala dan melembutkan hati Pak Lah. Biarlah masyarakat tahu bahawa tangan yang menghayun buai bisa "menawan" hati pemimpin seperti Pak Lah.

No comments: