Translate

Friday, May 29, 2009

Firma pinjaman berlesen dipantau

Gambar Hiasan: Boss Along barangkali mampu memiliki tandas sebegini

Syarikat pinjaman wang berlesen yang didapati bersalah termasuk bertindak seperti along akan menghadapi tindakan penggantungan dan pembatalan lesen. Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Kong Cho Ha, berkata pasukan penguat kuasa sentiasa melaksanakan pemantauan dan pemeriksaan mengejut terhadap syarikat pemberi pinjaman wang berlesen bagi memastikan tiada pelanggaran peraturan. "Syarikat pemberi wang berlesen (yang mendapat lesen daripada kementerian) sentiasa dipantau. Syarikat perlu memberi laporan tahunan kepada kita," katanya selepas Majlis Penyampaian Anugerah Perkhidmatan Cemerlang 2008 dan perhimpunan bulanan pegawai dan Kakitangan kementerian itu semalam....

"Licence To Kill"

Rasanya bukan sahaja syarikat-syarikat yang diluluskan lesen ini perlu dipantau malah pihak berkuasa yang meluluskan lesen juga perlu dipantau. Ini bagi memastikan bahawa bilangan lesen ini tidak berlambak dan menimbulkan kesukaran. Samada pemilik lesen itu benar-benar menjalankan operasinya mengikut etika dan prosedur masih perlu diselidiki dengan mendalam. Pemantauan juga perlu dibuat bagi mempastikan ketelusan pemberian lesen diamalkan dengan berwibawa dan unsur-unsur rasuah tidak berlaku.

Bagaimana mereka yang menjalankan perkhidmatan serupa tanpa lesen? Adakah mereka mempunyai "licence to kill"?. Keadaan yang terbentang di hadapan mata kita kini ialah wujudnya Syarikat-syarikat Peminjam Wang Tunai yang terlalu banyak, tumbuh macam kulat di musin hujan. Samada kewujudanya hanyalah sebagai "papan tanda syarikat $$$$ Peminjam Wang Berlesen A-Z" yang dibiarkan atau mereka semakin berani kerana tidak diambil tindakan tegas atau tidak takut diambil tindakan atau mereka berani menjalankan perniagaan itu walaupun tidak sah kerana mereka mendapat perlindungan dari "pihak tertentu" masih menjadi tanda tanya.

Bahan bercetak seperti phamplet, business card, kad dan nota atau sebagainya sering bersepahan dan bertaburan di tangga-tangga awam, di hadapan pintu pagar rumah, di dalam peti surat, di wind shield kereta dan pelbagai lagi tempat tumpuan awam. Kebanyakannya bertanda "Peminjam wang berlesen". Pemantau perlulah diperketatkan agar mereka ini tidak memiliki "Licence to kill". Hukuman berat juga perlu dikenakan. Kiranya peruntukkan undang-undang yang ada kurang berkesan maka undang-undang baru perlu digubal.

Pemilik lesen-lesen pajak gadai juga perlu dipantau. Perlu dipastikan agar lesen mereka tidak menyalagunakan dan menyelewengkannya lesen pajak gadai itu sebagai "lesen Peminjam Wang Tunai"; seterusnya membuka cawang-cawangan di tempat tertentu secara tidak sah dengan tidak segan silu memasang papan tanda "Kami juga memberikan perkhidmatan meminjam wang, mudah dan cepat, tanpa cagaran". Tanpa disedari nyawa peminjam jadi pertaruhan.

Oleh kerana perkhidmatan ini "dealing with $$", maka penjawat awam termasuk pihak berkuasa meluluskan lesen dan penguatkuasa undang-undang terhadap yang melakukan kesalahan berkait kegiatan kegiatan haram ini, perlu dihukum dengan setimpal, sekiranya mereka terlibat atau memberi "khidmat perlindungan", malah lebih berat lagi.

Rasuah adalah amalan yang menjijikkan. Bagi umat Islam , memakan rasuah dan memakan daging khinzir itu haram. Apa bezanya dengan menerima wang khidmat perlindungan?...........

Read More.....

Kenapa Pihak Kerajaan Tidan Bertindak Terhadap Ah Long

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0529&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_08.htm

100,000 Penjawat Awam Ketakutan Kerana Kes Along.

http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Friday/Nasional/20090529001425/Article/index_html

5 comments:

USD said...

Salam, sia sudh link blog cik ni d bawah Sabahan Bloggers. TK

Unknown said...

Saya dah kena tipu along..ejen pinjaman wang berlesen...mereka tak takut polis..laporan polis hanya sekadar hiasan sahaja..modius operandi along licik hingga sukar diambil tindakan..mereka guna no hp..orang lain..ic orang lain..no acc orang lain..susah polis nak trace..saya dah kerugian rm6500.00...ditipu along..semua maklumat dan gambar along ada saya simpan..laporan polis pun ada....fah le pinjaman tak dapat namun along terus mengugut dan mengancam keluarga..nak hantar samseng india ganggu keluarga...dimana mana pun saya lihat seperti tepi tepi jalan..dlm suratkhabar dan internet..kegiatan along berkeliaran mencari mangsa terutama golongan peniaga..

Unknown said...

Nama saya Lady Rhoda Eny seorang guru sekolah di malaysia berkahwin tetapi suami saya meninggal dunia dalam kemalangan kereta, saya ditinggalkan dengan tiga kanak-kanak kepada diri saya sendiri untuk melatih, pada 9 Okt 2016 anak saya akhirnya keluar dengan kawan-kawannya untuk pek hiburan (Subang Jaya) dalam 3, Jalan PJS 11/11, Bandar Sunway, 47500 Petaling Jaya, Selangor, Malaysia, malangnya brek gagal dan mendapat ke dalam kemalangan yang dahsyat yang hampir kos mereka kehidupan mereka, tetapi Allah masih disimpan tetapi anak-anak saya mempunyai kecederaan dalaman dan doktor menuntut RM20,000 yang saya tidak mempunyai, jadi saya memutuskan untuk mencari pinjaman di mana-mana tetapi tidak berjaya, dan anak saya akan mati, jadi saya mula berdoa kepada Allah untuk membantu saya kerana saya tidak mempunyai satu, I 'ma janda tidak ada yang menolong dengan pinjaman, saya juga cuba bank tetapi mereka menuntut collecterial Saya tidak mempunyai, jadi saya pergi melalui internet di mana saya boleh mendapatkan pinjaman, maka saya melihat testifier pinjaman yang dipanggil Lady Jane (ladyjanealice @ gmail.com) supaya Saya melalui e-mel dan dia berkata, saya perlu menghubungi Mr Dangote (dangoteloangroupdepartment@gmail.com) jadi saya, saya telah diminta untuk mengisi borang dan sidang kemuncak kad Id saya untuk pengesahan, dan kemudian dihantar pulang ke e-mel melengkapkan dan menandatangani dokumen itu dan saya telah didakwa beberapa jumlah, saya begitu gila, tetapi saya bertanya Lady Jane mengenainya dan dia memberitahu saya ia adalah okay, yang saya percaya beliau, lalu saya dibayar jumlah yang diperlukan, di tengah-tengah malam saya telah memeriksa akaun bank saya, saya terkejut berapa ramai daripada permintaan pinjaman saya telah dipindahkan ke akaun bank saya, saya gembira, saya berdoa kepada Tuhan untuk pertolongan dan dia menghantar Mr. syarikat pinjaman Dangote untuk membantu, kini anak saya dengan baik dan sihat, terima kasih kepada wanita Jane dan Encik Dangote ini, hubungi saya melalui e-mel untuk maklumat lanjut dan membuktikan ladyrhodaeny@gmail.com.

Widya Okta said...

Aku Widya Okta, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman dapat diandalkan yang SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya Rp900,000,000 dari SANDRAOVIALOANFIRM sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui SANDRAOVIALOANFIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak SANDRAOVIALOANFIRM. menghubungi mereka melalui email:. (Sandraovialoanfirm@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (widyaokta750@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

Unknown said...

Apply online ke?
Apa nama company tu?