Translate

Tuesday, October 13, 2009

RASUAH POLITIK

Apakah Cek-cek ini BUKAN Rasuah Politik? atau Kalo orang lain buat seperti ini barulah rasuah politik?

Bagaimanakah rupa rasuah politik itu? Apakah ianya halal di sesuatu tempat tetapi haram di kawasan lain? Apakah ianya halal lakukan oleh orang "D" tetapi haram dilakukan oleh orang "B"?. Apakah memberi wang RM20 kepada penduduk miskin supaya turun mengundi dikategorikan rasuah politik? Apakah membayar minuman mereka di kedai kopi atas rasa "humble" juga rasuah politik?

Bagaimana Cek di atas yang diberikan oleh seseorang kepada DAP untuk berdemo politik? Apakah ianya bukan rasuah politik?

Tolonglah bagi info...

10 comments:

dayangwulan said...

sila layari: artikel betul-betul sama
http://neutraldaily.blogspot.com/2009/10/benarkah-berlaku-ketirisan-di-dalam-pkr.html

USD said...

Salam, ya itu bukan rasuah sbb utk DAP, klu utk BN barulah namanya rasuah. Itu sumbangan...
Begitulah rasuah dari kaca mata pembangkang yg 'integriti'.
Aku nak pinjam gambar ni, bolehkan...

YANG GAMBI said...

Salam sahabat,

Kadang-kadang kita sebagai terasa pelik, mengapa wujudnya manusia yang mempunyai ilmu, tetapi tidak mempergunakannya dengan sebaik-baiknya, punya pancaindera anugerah Allah yang sempurna, tetapi tidak mahu menggunakan dengan lebih luas, malah kadang-kadang dilihat mereka ini seolah-olah dari kalangan manusia yang tidak berilmu......

Senjaliza said...

ASKM..Ustaz SAID..insyahallah..sila..

DgWulan.. saya sudah lihat.1Kandungan 100% samam cuma gambar asal. Dia pindah tajuk jee tapi qoute Senjaliza juga...takpe.. halal. promosi idea namanya..

YANG GAMBI said...

Salam Senja Liza,

Bukan mudah hendak menjelaskan bila sesuatu perkara telah dicampur adukkan dengan fatwa dan dalil Tok Guru........ semuanya akan menjadi halal....

Rasuah dari syarikat-syarikat balak di Kelantan telah menjadi halal jika diniatkan dengan 'derma jihad'..... sedangkan gunung dan bukit menjadi gondol hasil sumbangan jihad ini....

Radia Sa kakayuan said...

Sdr Liza,

Mana ada orang bagi rasuah pakai cek atau akaun bank? Hanya mereka yang tiada sekolah saja yang buat begitu? Janganlah menuduh semberangan hanya kerana anda semua fanatik kepada BN.. Hairan hairan !

Ekeng A/L Etong said...

Bukti-bukti sebegini sepatutnya didedahkan secara meluas biar ahli-ahli PAS (&PKR) dan juga penyokong-penyokong PR mengetahuinya. Jika sekadar beredar di Blog (internet) sebarannya tidak menyeluruh.

Semoga UMNO dapat mengambil tanggungjawab ini!

Senjaliza said...

Sdr Radia Sa Kakayuan,
mengikut pengalaman saya secara peribadi BUKAN satu dua yang terjerumus dalam kes rasuah tegar menggunakan cek..saya pernah dikunjungi seorang manusia yg membawa potongan cek dan salinan cek mengadu mengenai rasuah yg di paksakan seseorang. Jadi pandangan saudara itu tidak tepat. memang ada yg mengambil tunai dan material mcm tiket pelancongan keluarga...ah aha ah.

Alfie said...

Radia sa kakayuan

Definisi rasuah bukan sekadar wang tunai shj, cek, bond, tiket penerbangan & pakej percutian, hadiah berupa hamper, perempuan, semua boleh dijadikan rasuah, so bukak minda sikit, ok?

azreen said...

Radia Sa kakayuan


wahai sang kayu..siapa yg fanatik?
kalo dlm blog BN sendiri pun boleh dilihat ada yang pendapat dan penyokong yang berbeza.contoh yg mudah pemilihan Tan Sri Isa..ada pihak yang tak setuju walaupun dia telah menerima hukumannya..

Pakatan Kayu Rambutan??