Translate

Tuesday, March 16, 2010

Berapakah nialinya? RM8.33 sebulan, Satu Undi Dari Senior Citizen? No Kidding! (Edited-see Ralat)

 Salah satu program prihati di Penang. Pendekatan sekecil ini lebih bermakna jika ianya benar-benar ikhlas dan untuk sesuatu occasion yang istimewa. Kerajaan bagi tunai dengan kadar RM8.333 sebulan sebagai "tanda kejayaan", anda banggakah?

Apabila Kerajaan Pulau Pinang memberikan RM100. (Ringgit Malaysia: satu ratus sahaja) setahun  kepada "senior cirizen" yang bermustautin atau tinggal di Pulau Pinang ianya dibesar-besarkan. Seolah-olah ianya satu kejayaan besar mengubah kehidupan mereka dan diagung-agungkan sebagai satu keadilan yang dikecapi sebagai buah kepesatan oleh pemerintahan setahun jagung Pakatan Pembangkang yang rapuh.....

Berapa  nilai pendapatan yang musnah bersama gerai-gerai Melayu yang dirobohkan.? Berapakah nilai kehidupan masyarakat India di Kampung Buah Pala yang dirobohkan rumah mereka dan dihalau dari perkampungan mereka? Berapakah nilai tanah Lebih 20 penduduk di Kampung Baru dan Kampung Banggol Sembilan dalam Mukim Batang Tunggang Kiri yang bakal dirampas dari mereka.

Apakah dengan hanya kadar RM8.33 sebulan atau RM0.27 sen sehari dapat mengubah taraf hidup golongan senior citizen di Pulau Pinang ini? Be realistic fella.. Golongan "senior citizen' itu BUKAN meminta sedekah!.  Bagi SL, terlalu sukar untuk memberian kredit kepada langkah itu. Apakah itu wajar  dapat dibangga-banggakan?. Jika jumlah sum pemberian itu dibuat kemudahan untuk senior citizen, kesannya lebih baik dan berpanjangan dari memberi mereka RM8.3333 sebulan. RM8.33333 sebulan jadi kebanggaan "its success today"..common you guys! Kehabisan idea barangkalai executives di Penang ini atau mereka sering saja kena over rule oleh Abdul Aziz tiruan dari Melaka!

Ikuti sedikit kisah RM100 setahun GoWang Oink:-
Wang Siling 27 sen Penang Darul Gay..A joke.
For the first time in Penang’s history, senior citizens above 60 years old residing in Penang shall receive RM100 annually. This is a symbolic gift from the Penang PR State government to all senior citizens for their contributions and efforts that have allowed Penang to enjoy its success today whether in the field of socio-economy or unity in diversity amongst our plural society.
Kadang-kadang, walaupun kita memberi sesuatu, tidak semestinya ianya satu kepujian.....Tak sedar kee GoWang Oink bahawa ada nenek-nenek dan datuk-datuk yang berumur 60 tahun plus di sana punya anak cucu dan cicit yang millionir.....What success anyway? You gotta be kidding! Fikir fikirkanlah...

RALAT:
.....Dan wang RM100.00 itu akan dibayar pada hari mengundi...Demikianlah pemikiran Komunis, setiap gerak langkahnya ada muslihat tersembunyi.

2 comments:

Atuk Banjar Masin said...

Dah macam rasuah pulak, Kelantan, Kedah dan Selangor bila nak bagi?

Anak X-PKR said...

Salam Sl,

Setuju dengan Tok Gajah. Gambaran RM100 sahaja. Tetapi nampaknya ini akan dibayar ketika pilihanraya tiba untuk menghalalkan wang rakyat digunapakai oleh parti semasa pilihanraya.

Setiap gerak langkah DAP ada muslihat di belakangnya..Otak Komunis katakan!