Translate

Friday, February 12, 2010

BILAKAH DAP TINGGALKAN PAKATAN RAKYAT?

 
Terlalu ramai pemimpin PR dan penyokong PR yang marahkan DAP. Bilakah DAP akan berundur dari Pakatan?

Kekeruhan dalam Pakatan Rakyat sejak akhir-akhir ini banyak diletakkan kepada tindak-tanduk kepimpinan DAP yang telah menyimpang dari landasan asal ideologi dan perjuangan Pakatan Rakyat yang bertunjangkan semangat reformasi dan perpaduan rakyat Malaysia secara menyeluruh.

DAP terlalu menonjolkan diri dalam Pakatan Rakyat kerana ternyata dengan jelas keberadaan DAP bersama-sama PKR dan PAS dalam PR amat menguntungkan DAP. Kerana itu DAP terus melabur dan melabur dalam Pakatan di samping menguatkan cengkaman menguasai "Pasaran Pakatan Rakyat". Ramai "auditor politik" yang sudah memperincikan perkiraan bahawa DAP semakin membelakangkan semangat setiakawan dalam Pakatan Rakyat. Sebaliknya DAP menyatakan perakaunan yang konon seimbang sedangkan perincian mereka yang mengetahui sebenarnya, DAP adalah berat sebelah.

DAP yang mulanya mengagungkan ideologi "Malaysian Malaysia" ternyata gagal kerana dari segi praktikalnya DAP sebenarnya tidak melaksanakan atau mengotakan apa yang dikatakannya. Lain di mulut lain di hati sehinggalah kepada tindak tanduk yang berbeza dari apa yang dicanangkan. Terakhir pula DAP memperkenal Middle Malaysia. Lagi ditolak Rakyat kerana sikap dan nawaitu dilihat hanya sekadar "bit a bit" mengigit dan mengancam perpaduan rakyat Malaysia. Politik Malaysia seakan diheret ke laman jual beli!! Kenapa DAP tidak pernah ikhlas?

PAS sudah terjebak dengan mainan politik DAP semasa dalam Barisan Alternatif. PAS ditinggalkan kerana tidak menguntungkan DAP. Oleh kerana DAP melihat keuntungannya yang berlebihan dalam Pakatan Rakyat seolah-oleh DAP tidak lagi menghiraukan rakan dalam pakatan sebaliknya terus mengunyah manisnya perjuangan kini sehingga tidak menghiraukan pahit yang terus ditelan rakan-rakan dalam Pakatan.

Kini, Pakatan Rakyat hampir "deserted" oleh pemimpin yang merasa bertapa pahitnya bersama DAP dalam Pakatan. Sudah pasti DAP sudah merasakan bahawa keberuntungannya dalam Pakatan telah dan sedang tergugat. Akan bertahankah DAP dalam keadaan ini? Bilakah DAP meninggalkan Pakatan bagi mengelak kerugian demi kerugian?

Oii uncle Lim, jangan asyik suruh orang lain resign. Suruhlah orang sendiri resign. Tiang DAP dah nak reput dimakan anai-anai! sedarlah sikit. Jangan biarkan chauvinist, diktator dan komunis mengancam negara ini.

SUNTINGAN DARI YB ZUL....
"......Malahan saya mengulangi seruan supaya PAS, PKR dan UMNO duduk semeja berbincang untuk mencari jalan penyelesaian kepada kemelut politik yang bukan sahaja tidak menguntungkan mana-mana pihak, malah merugikan umat dan negara. Tidak ada salahnya kita membuang yang keruh, mengambil yang jernih demi untuk kepentingan umat dan rakyat negara ini. Amiin.
Wassalam. Adios amigos. Grasias. [paparan penuh di sini]
Zulkifli Bin Noordin
Khamis
27 Safar 1431
11 Februari 2010

3 comments:

Datu Sulaiman said...

Salam sdr Liza,

Saya juga mengharapkan agar sebelum PRU 13 ini DAP mengambil keputusan meninggalkan PR. Biarlah PAS dan PKR saja yang tinggal.

Harapan saya yang kedua agar DAP membuka hati mereka untuk menyertai BN, sekurang-kurangya boleh membantu MCA dan MIC untuk menarik sokongan Cina dan India.

YANG GAMBI said...

Salam SL, sejak bertukar nama dari PAP lagi DAP bergerak sendirian perjuangakan bangsanya, tidak pernah berkawan dengan mana-mana parti sehingga wujudnya PKR dan bergabung dengan PAS...... sebab itulah DAP tidak pandai menghargai kawan-kawan yang bergabung dengannya....... DAP sebenar lebih rasis dari UMNO.....

Anonymous said...

Salam Bro,

Mana tak untungnye & mana tak manisnye sebab DAP dapat balachi percuma. Tgkkan ajer lah kalau ada tunjuk perasaan atau demonstrasi (i.e. semasa membantah Sultan Perak)siapa yang di kerah hingga ada yang kena masuk lokap .... PAS & PKR. Mana DAP, tak nampak pun kecuali sorang dua pemimpin senior tunjuk muka pastu menghilangkan diri. Bila ada pemimpin Melayu BN mempertikai sesuatu issue berkenaan hak melayu atau Islam, siapa yang dikerah untuk menjawab dan menangkis ... PAS & PKR. Dia cuma perlukan PAS & PKR untuk buat kerja2 yang sensitive supaya bila Melayu lawan Melayu tak nampak rasis. Bila dapat memerintah, dia yang akan menjadi mastermind dan Melayu2 akan jadi proxy jer seperti di Perak dan Selangor.