Translate

Friday, February 19, 2010

Teo Beng Hock Tidak Dibunuh. Masihkah kita berbangga dengan Pakar yang diimpot?

 
Pakar Tempatan kata, Teo tidak dibunuh. Kenyataan itu Menyanggah kenyataan Thai forensic pathologist Dr Pornthip Rojanasunand yang kini dikatakan sebagai penari bogel di No Hand restaurant di Bangkok.
 
Mendiang Teo Beng Hock.

Seorang Pakar pathologist tempatan, Dr Shahidan Md Noor pagi ini menyatakan bahawa kematian Mendiang Teo Beng Hock bukannya kerana dibunuh. Kenyataan ini sekaligus menyanggah kenyataan pathologist dari Thailand, Dr Pornthip Rojanasunand. Paparan penuh di sini.

Dalam kenyataan yang lain, kredibiliti kenyataan Dr. Pornthip dipersoal memandangkan dia pernah ditangkap dan didakwa di Thailand kerana mendedahkan kedudukan dan status kesihatan Raja Thai. kepada media dan umum. Di samping itu dia juga menghindari untuk datang ke Malaysia untuk menghadapi perbicaraan lanjut memandangkan dia telah menlanggar etika sebagai pahtologist dalam kes sisatan terhadap kematian Teo Beng Hock.

Paling terkini, krediniliti Dr. Pornthip semakin tercemar apabila didedahkan bahawa dia juga terlibat sebagai penari lucah di sebuah Rastauran, No Hand Rastaurant di Bangok.

Peristiwa ini membuktikan kepada kita bahawa pakar-pakar asing tidak semestinya mempunyai kelebihan ilmu, desiplin dan kebijaksanaan dalam bidang mereka berbanding pakar tempatan. Apakah kita masih bangga dengan pakar-pakan yang diimpot? Bagaimana dengan pakar-pakar  asing yang diimpot oleh pihak pembelaan terhadap kes sodomi II?

No comments: