Translate

Saturday, March 6, 2010

Mengeluh dianjung rumah tidak boleh merubah apa - apa.

Nasrudin Hassan at Tantawi, Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat.
Jelasnya Malaysia dan sebahagian rakyatnya telah hilang nilai budi serta peri kemanusiaan. Malaysia seperti gelanggang maut yang menyaksikan tragedi demi tragedi yang kejam dan sadis. Bunuh , perkosa , ragut , rompak , samun , dera , buli , khianat , seksa, bunuh diri, ugut, pukul, langgar lari, culik dan 1001 jenayah akan terus mewarnai pertumbuhan tamaddun negara tercinta ini..........Tentunya sekadar menggeleng kepala dan mengeluh dianjung rumah tidak boleh merubah apa - apa tetapi apalagi yang mampu saya lakukan buat masa ini sebaik membaca dua akhbar tersebut....-Nasrudin Hassan at Tantawi, Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat. [di sini]
Membaca paparan Nasrudin Hassan at Tantawi (NHT), Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, ini beberapa isu dapat digarap untuk dinilai semula:

Pertama: NHT tidak menyenangi paparan media perdana yang sememangnya dilabelnya sebagai sarat dengan propaganda UMNO dan Barisan Nasional. Seolah-olah menyatakan bahawa jenayah sedang bermaharajalela di Malaysia. Seolah-olah jenayah adalah disebabkan oleh UMNO dan Barisan nasional. Paling teruk jika jenayah itu dikatakan jenayah UMNO. Apakah media PAS menyembunyikan jenayah yang berlaku di hadapan mereka? Atau hanya highlight jika ianya "Jenayah Politik?

Lantas saya teringat PRK Batang Pinang, Negri sembilan yang pernah mempaparkan seruan Jihad NHT. Kenapakah jika melibatkan POLITIK, NHT mempunyai agenda dan sanggup muncul dengan "Seruan Jihad" tetapi dalam menangani isu-isu jenayah yang dia sendiri terbaca dalam media perdana, "Seruan Jihadnya" seakan malap. Malah dia hanya " mengeluh dianjung rumah tidak boleh merubah apa - apa".

Kedua: Golongan dan kumpulan mereka yang berpotensi melakukan jenayah seperti yang digariskan NHT itu lazimnya tidak cenderung menghadiri Majlis Usrah, Ceramah Ugama, tidak menyahut Seruan Jihad dan Fissabillilah dan program yang sewaktu dengannya. Apakah ini yang menyebabkan NHT "sekadar menggeleng kepala"?. Kalo tak hadir Usrah, tak hadir ceramah tak potensi undi PAS? So, forget it!!?

Khalifah di muka bumi ini BUKAN sekadar politik, bukan sekadar menunding jari "anda rasuah" anda menyalahguna kuasa. Bukan sekadar bila ada saja perbuatan mungkar itu mesti KERJA UMNO!. Bukan juga sekadar membuka mulut dan berkata "Syariat Islam" perlu dilaksanakan.

Apa yang diharapkan dan diamanahkan kepada Khalifah di muka bumi ini ialah menyeru ke jalan kebaikan dengan disertai TINDAKAN. BUKAN jika menyentuh kepentingan politik barulah bertindak. Jangan hanya menyeru jika ianya mendatangkan keuntungan politik dan jika TIDAK mendatangkan keuntungan politik maka....."Tentunya sekadar menggeleng kepala dan mengeluh di anjung rumah tidak boleh merubah apa - apa tetapi apalagi yang mampu saya lakukan buat masa ini sebaik membaca dua akhbar tersebut". Apakah mengeluh dan menggeleng kepala itu satu element "Seruan Jihad"?. Teringat nasihat TGHH: "Amanah kepada pemimpin itu berat untuk dipikul. Kita akan dihisab dalam memikul amanah itu"...

Jika kita terlalu konservatif mengenai isu, "kalau bukan berkait politik" bukan isu kita, maka jika dipersoal kedudukan kita sebagai Khalifah, kita tidak perlu atau tidak wajar melenting. Jika semata-,mata "politik sahaja" yang menjadi ultimate dan matlamat yang utama; bernafas politik, makan minum politik, membuat seruan pilitik, nawaitu politik...that is the time bila kita perlu menggeleng kepala bila berhadapan masalah seperti jenayah dan kemungkaran seperti itu dan memikirkan untuk melepaskan amanah atau jawatan itu untuk dipikul oleh orang lain yang lebih mampu, lebih komited.

4 comments:

SUARA RAKYAT said...

Artikel Hebat SL.. ini lah sebahagian tulisan yang diharap-harapkan oleh generasi muda

USD said...

Salam, tulisan yg superb...sy setuju dgn anda. Durang ni cakap ja lebih...

brader1001 said...

dia orang tu tiada langsung contoh melalui teladan.tiada keja.hanya menjual ayat-ayat suci sahaja.yg x tau apa2 melopong mulut dengar ceramah.balik kg habis dikafirnya.berpecah belah satu kg. la ni dah terbalik.tu pun x sedar lagi.masih nak tegakkan benang basah.apa la nak jadi wahai pemikir2 yg dangkal lagi totok...

Senjaliza said...

Salam.
Sdr, Mrakunman, Ustaz Said dan Brade. Terima kasih atas komen dan kunjungan saudara-saudara.

Semoga kita akan terus menjadi pejuang kebenaran, pemerhati, peneliti dan penganalisa yang bijaksana. Moga kita terus diberi kekuatan untuk terus berfikir oleh Allah SWT.