Translate

Friday, March 5, 2010

Pengakuan Nurul Izzah: Suara Generasi Muda Semakin Hilang.

 
Nurul Izzah Anwar mengakui suara generasi muda mula kelihatan hilang.
Ahli Parlimen Lembah Pantai ini juga menegaskan suara generasi muda mula kelihatan hilang selepas tindakan tiga wakil rakyat berkenaan : Bagan Serai, Nibong Tebal dan Bayan Baru keluar PKR yang diketuainya ayahnya. “Saya percaya adalah penting bagi orang ramai di luar memahami atau mengetahui suara atau aspirasi kepimpinan muda dalam parti, yang kadangkala dipinggirkan dan dilupakan dalam ‘bencana’ yang wujud sekarang,” Nurul Izzah Anwar [di sini]
Anak sulung Datuk Seri Anwar Ibrahim, Nurul Izzah selaku Ahli Parlimen Lembah Pantai telah mengakui bahawa perkembangan terakhir PKR kini, dimana ramai MP dan pemimpin PKR meninggalkan PKR memberi impak yang besar kepada sokongan golongan muda kepada PKR khasnya dan PR amnya.

Penyataan ini adalah gambaran yang lebih jelas bahawa PKR semakin tenggelam. Tindakan angkat sumpah 12 pemimpin PKR pun tidak dianggap signifikan kerana pemimpin solid PKR seperti Tian Chua pun masih menjadi teka-teki dan diramal akan meninggalkan PKR.

Kesombongan Timbalan Presiden PKR Syed Hussein Ali yang bangga bila beberapa MP meninggalkan PKR yang dianggapnya "Proses Penyucian" lebih memburukkan keadaan. Penyataan "Process Penyucian" yang dilapazkannya juga lebih tepat mengenai batang hidung DSAI sendiri. Pemimpin lain seperi Elizabeth Wong, Khalid Gagap, Jeffrey Kitingan dan kuncu-kuncunya di Sabah sudah tentu menganggap penyataan Timbalan Presiden PKR itu angkuh dan sombong.

Bila dicampur semua keadaan ini: Suara generasi muda semakin hilang + Tian Chua berteka teki meninggalkan PKR + keangkuhan Syed Hussien Ali dan gerakan Exodus MP dan pemimpin PKR + Sodomi II + pegelutan merebut Pangkat PKR di peringkat Perhubungan dan cabang; rasanya jelas bahawa PKR semakin tenggelam dan sokongan semakin terhakis.

Kini peluang untuk PKR survive pun sehingga PRU 13 masih kabur. Menyuarat Agung PRM yang dijadual Mei 2010 semakin bermasalah. PAS, DAP dan PKR pasti akan bergelut sesama mereka menerajui Pakatan Rakyat Malaysia. Adakah slot untuk Zaid Ibrahim sebagai Pengerusi Penaja? Jika tiada maka barangkali dia akan jadi bebas atau berhenti berpolitik!

25 Mac, 2010 semakin hampir. Sodomi II bakal bermula. Perbicaraan Sodomi II yang lalu bagaikan Tsunami ganas dan mendadak melanda DSAI secara peribadi, PKR dan Pakatan Rakyat secara keseluruhan. Isu yang terbakar meluap-luap pastinya akan membuka tembelang DSAI kepada generasi muda. Benar atau salah, golonhan muda mempunyai judgement yang matang dan berilmiah.

Golongan muda ini lebih agresif, lebih berilmu dan proaktif. Jika mereka melihat unsur "putar alam" dan putar belit sekali lagi dalam perbicaraan Sodomi II DSAI, pasti exodus II PKR dan Pakatan Rakyat akan nampak jelasa akan disertai golongan muda ini. Maka benarlah seperti kata Nurul Izzah Binti Anwar bin Ibrahim: Suara golongan mudah semakin hilang. Sokongan mereka kepada PKR dan Pakatan Rakyat semakin terhakis.


Related: 
-Proses Penyucian Syed Hussien Ali. 

5 comments:

Anak X-PKR said...

Blogger Senjaliza said...

Salam,

Ini genuine bahawa PKR "kokok berderai-derai ekor bergelumang tahi" Anak dah akui PKR ditinggalkan golongan muda. Apa TIDAKNYA Saiful sebagai golongan muda sudah menjadi mangsa Sodomi II.

Gol. Muda tahu menilai gagasan PKR hanya unulk rebut kuasa dan tiada sebarang program atau planning PKR untuk golongan muda. AMK PKR kencing pada pemuda dan melebihi besar kepala Khairi Jamaluddin!

Golongan muda sudah sedar PAS hanya ditipu PKR dan DAP denga memperalat mereka tapi menuburkan ideologi mereka. Mana patut???!!

bdk sg boya rwg said...

kesian nurul izah b.anwar al juburi ni..muda2 lagi dah terlibat dengan politik yg menyusahkan idupnya dek kerana bapaknya yg gila babiess....jgn la pilak lepas ni ada cerita yg mngatakan yg anwar al juburi sekeluarga dimasukkan ke hospital bahgia kerna tertekan dgn masalah kehancuran pkr dan pakatan rosak...anak2 muda sekalian jgn la buang masa dgn pkr ni..xde benda yg dia bleg bagi kt korang selain demonstrasi,kje tak berfaedah...janji manifesto mmg manis tapi tak di laksanakan,pkr lebih pentingkan hal2 anwar al juburi dari menjaga rakyat..anwar al juburi,pkr,pas n DAPig sama2 bodoh

Anonymous said...

Bapak ko yang suka men"CIFUT" tu ko tak nak bersuara ker...??? Mak ko dah sure menang Oscar, ko pun nak menang Oscar gak ker...???? Elok la tu, anak beranak bleh menang Oscar. Pas tu bleh join Firaun Kecil PASberg nak buat solat hajat 7H7M. Takyah bersuara... ikut jer....

Anonymous said...

ye le , mana tak hilang sbb kecik2 lagi dah pandai menipu. cuba la ko keluar pkr, jadi anti bapak sendiri. baru la betull.

ni bapak ko dah terang2 menipu, ko pulak pi bela, habis la lari golongan muda dlm politik.

joe

Anonymous said...

semoga anak2 muda PAS, PKR dan semua politik melayu pembangkang kembali ke pangkuan UMNO. jangan last sekali salahkan UMNO sebab tak bagi tahu depa awai2. nak salahkan orang memang senang.