Translate

Monday, March 1, 2010

Too Busy Collecting Rock, he missed the diamond-DSAI dapat SPADEs di Sabah. (edited)

 
"DSAI: too busy collecting pieces rocks, he missed the diamond"
Anwar Al-Juburi kata dalam ceramahnya di rumah Kalakau Untol, "Tuan-tuan dan puan-puan jangan risau, UMNO dan BN sibuk SERANG negeri-negeri yang dikuasai PR, P.Pinang tuan-tuan dan puan-puan jangan risau, saya pasti mereka akan dapat bertahan, biarkan UMNO dan BN serang P.Pinang, kita(PKR) pula serang Sabah dan Sarawak." - di sini
Agak menarik juga, bilamana Kalakau dengan tegas dan berani menyentuh perkiraan; sekiranya Pakatan Rakyat mengambil alih tampuk kerajaan nanti, PKR akan mengulang kaji beberapa perkara penting untuk rakyat Sabah dalam ‘point 20’. Antara lain, keperluan untuk memansuhkan agama rasmi di Malaysia ini. di sini
No doubt, DSAI menggunakan segala daya upayanya untuk mencapai impiannya menjadi Perdana Menteri sejak dipecat dari UMNO kerana Sodomi I. Sejak diberi keampunan dalam era Tun Abdullah Haji Ahmad Badawi, DSAI sudah "too busy" mengumpul segala sisa-sisa anggota dan pengaruhnya untuk mengejar kembali impian yang berkecai itu, menjawat pangkat Perdana Menteri Malaysia.

Being so busy is okay. But too busy is bad!. DSAI menjadi too busy mencampuri urusan dalaman keselamatan dalam negara, ISA dan polis, urusan mahkamah, Urusan SPR, urusan SPRM, masalah dalaman dan rumahtangga UMNO-BN, masalah Najib-Rosmah. Oleh kerana too busy collecting pieces of rock, he missed the diamond. Lawan Tetap Lawan tetapi dia telah mengabaikan keperluan dan kepentingan rakyat-agama, bangsa dan tanahair yang telah memberi peluang kepadanya pada PRU12.

DSAI too busy soughing international intervention and interferences, akhirnya dia terjerumus dalam kancah sodomi II, dan international intervention and interferences ini kini menghantui kredibilitinya dan Pakatan Pembangkang yang diketuainya. Undi international tidak akan dapat membantunya memenangi apa-apa pilihanraya melainkan undi Rakyat Malaysia.

Di Sabah, kepimpinan PKR yang ada menganggap "Datuk Dr. Jeffrey Kitingan bagai duri dalam daging dan gunting dalam lipatan PKR. Dia membakar Jambatan, menganggap pemimpin Malaya memperalatnya dan penyokongnya semata-mata kerana kerakusan kuasa politik dan dia juga telah meletakkan semua jawatan dalam PKR kecuali keahlian. Terpenting, dengan jelas Jeffrey berselindung di sebalik penubuhan PCS-Parti Cinta Sabah yang benar-benar melanggar etika Pakatan Pembangkang. Namun DSAI mengekalkan Jeffrey dengan menawarkannya jawatan Glamour, Pengerusi Majlis Permesyuaratan PKR Bagi Sabah dan Sarawak!. Again, DSAI too busy collecting rocks, pandangan pemimpin-pemimpin genuine dalam PKR Sabah diketepikan DSAI. Akibatnya PKR Sabah sehingga hari ini masih berada dalam kancah kemelut yang akan berpanjangan.

Kedatangan DSAI ke Sabah pada 28 Februari, di Kampung Roun, Tuaran membawa satu lagi episode baru dalam gerakan DSAI mengumpul ketulan bebatuan.

Di Sabah Datuk Dr. Jeffrey Kitingan dan Datuk Kalakau Untol well known sebagai the spades of Sabah politic. Di mana sahaja dua individu ini berada, krisis kempimpinan dalam parti politik yang mereka sertai itu akan berlaku.

Kalakau yang dulu dikaitan dengan isu "membakar quran" di Tuaran, kini dia meniupkan lagi isu  yang berkaitan. Dia mula pula meniupkan isu sensitif, memansuhkan agama rasmi di Malaysia.

Oleh kerana Kalakau sudah dengan resminya menjadi ahli PKR, anggota Pakatan Rakyat, dan Pemimpin PAS Sabah pun telah berucap semasa perjumpaan Kalakau-DSAI diKg. Roun, Tuaran, NOW, PAS kenalah buat pendirian yang "sebenarnya berasaskan ideologi sebenar politik PAS. Adakah pendirian Kalakau itu juga sama dengan pendirian PAS? Adakah pendirian Kalahkau memansuhkan agama resmi di Malaysia direstui PAS?

Apakah DSAI terus menerus too busy collecting rocks till forgetting the diamond, sehingga pada hari yang sama dia menyambut Kalakau , dia kehilangan Mohd. Fairus Kamaruddin dan sebilangan 77 pemuda PKR di Permatang Pauh.

Apakah kehadiran semula Jeffrey dan Kalakau akan menghalau sokongan ramai para pesimpati terhadap perjuangan PKR? Soon the rakyat will be answering. When the spades are now in, the Titanic of PKR appears to be sinking faster and faster than ever. Inilah yang lebih kelihatan kini, inilah yang menjadi tambahan kepada kerumitan dalam pakatan pembangkang.

2 comments:

Anonymous said...

Sebenarnya Anwar nie nak divert sikit pasal dah mula ramai MP dan ADUN PKR akan keluar PKR.

Itulah nak tunjuk hebat pada 16 September, akhirnya makan diri sendiri.

Yang penting semua ini adalah ketentuan ALLAH s.w.t.

Anwar harus lihat diri dia sendiri dan melihat dalam cermin.

1. Adakah aku berlaku adil di negara ini.
2. Adakah aku berlaku adil kepada Saiful dan Wan Azizah.
3. Adakah aku berlaku adil kepada semua pengikut aku atau terlebih memberi perhatian kepda 3(A).
4. Akhir sekali adakah aku telah melangkui takdir ALLAH s.w.t. dan bercakap hebat, padahal tin kosong sahaja.

Fikir-fikirlah

KAIZER

Anak Mat Lela said...

"Si Luncai terjun dengan labu-labunya"

"Biarkan! Biarkan!