Translate

Monday, February 15, 2010

KONFRANTASI POLITIK: PAKATAN PEMBANGKANG MENANTI UNTUK DITALQINKAN

 

Pakatan Pembangkang PKR, DAP dan PAS selama ini sudah dilebel dengan jolokan "marriage of convenient". Hakikatnya, ianya lebih kelihatan sebagai "living together" tanpa nikah kerana Pakatan Rakyatpun tidak pernah wujud sebagai badan yang sah. Seperti biasa, sedikit pertelingkahan akan mejurus ke arah membawa diri menentukan halatuju masing-masing.

Beberapa siri Konvensyen Pakatan Pembangkang lebih kepada menyerlahkan perbezaan ideologi masing-masing berbanding menyembunyikannya di bawah hamparan permaidani. Sambutan yang meriah sekalipun, tidak menentukan kejayaan satu pakatan kepada Konvensyen itu kerana "silent protest" dan skiptisma idelogi turut mengisi dan menguasai suasana. Silent protest inilah pembunuh Pakatan Pembangkang sebenarnya, walaupun mereka berpura-pura menolak menafikannya atau menolak hakikat sebenar. Jika dahulu Pakatan Pembangkang mengatakan BN "in the stage of denial" kini Pakatan Pembangkang bernafas dalam dunia politik  in the BIGGEST STAGE OF DENIAL.

Misalnya: Konvensyen Pakatan Pembangkang di Sabah December, 2009, bagai "Tayangan Perdana". Bersesak-sesak. Tetapi "silent protest" juga turut bersesak-sesak mengisi setiap ruang lingkup bangunan The Atlantis. Juru pidato yang PKR Sabah hanyal mampu mengetengahkan Tuan Haji Ansari Abdullah, seorang tokoh yang menonjol. Selepas Konvensyen itu, konfrantasi PKR berlanjutan dalam keadaan yang lebih dasyat. Now, sebahagian pemimpin PKR sendiri mengakui, jika Pilihanraya diadakan di Sabah bila-bila dalam masa terdekat PKR akan dapat KOSONG KERUSI. "iya Bah..PKR ini anu bah!!" itulah perkataan yang biasa kita dengar di mulut para sympathizers PKR dan itulah gambaran terkikisnya keyakinan terhadap perjuangan PKR di Sabah.

Tren, norma dan budaya politik PKR, memanglah ia pengamal "konfrontasi politik" yang tegar. Pengasas budaya konfrontasi politik ini none other than Dato Seri Anwar bin Ibrahim sendiri. Budaya ini telah menular dengan cepat bagai swine flu dalam Pakatan pembangkang Akibatnya dunia dan rakyat Malaysia khasnya menyaksikan pergolakan dalam Pakatan Pembangakang tidak terkawal.

DAP menguatkan genggamannya. Dalam diam-diam ia terus menerus memacakkan fahaman dan ideologinya di kalangan ahli-ahli dan sympathizers DAP, kendatipun terpaksa mengorbankan hati dan perasaan rakan-rakan Pakatan Pembangkang. Istilah setiakawan memang tiada dalam kamus DAP.

PKR pula, sebagai pemegang amanah no 1 konfrantasi politik, terus bergolak dan berkonfrontasi samada sesama sendiri atau dengan rakan-rakan dalam Pakatan Pembangkang malah dengan kerajaan. Manakala PAS terus kembali bergerak dengan membersikah ideologi politiknya yang telah tercemar dan terpalit dengan kotoran selama bergerak bersama DAP dan PKR dalam Pakatan.

Renunglah sejauh jauh renungan. Apakah bentuk kerajaan Malaysia yang ingin dijaja Pakatan Pembangkang!. Pastinya budaya konfrantasi dan negara berkonfrontasi menggamit renungan yang membuat anda berkerut dahi. Tidak mustahil dalam masa terdekat anda akan mendengar bacaan talqin untuk Pakatan Rakyat yang tidak sempat lahir.

5 comments:

eXception said...

Al-Fatihah buat Pakatan Rakyat... Semoga selamat dikebumikan...

eXception - Bukan Sekadar Blog Picisan

Anak X-PKR said...

Salam SL, Takziah buat seluruh anggota PKR dan bandut-bandutnya.
Bebaskan Malaysia dari bencana konfrontasi politik yang coba menghancurkan perpaduan kaum demi nafsu politik mereka.

Tegakkan perpaduan, harmoni dan toleransi yang memnuahkan kesejahteraan yang kita kecapi selama ini.

Pakatan pembangkang memang pro penjajahan.

Saya akan hadir bersama-sama eXcetion pada majlis pengkebumian Pakatan nanti.

ibnu marzuki al firdaus said...

KLIK DI SINI UNTUK => LAPORAN POLIS TERHADAP USTAZAH BAHYAH & USTAZ ZAWAWI

YANG GAMBI said...

Salam SL, PKR akan dikafankan oleh DAP dan akan ditalkinkan oleh PAS.....Anwar dalam penjara apa nak buat.....

bdk sg boya rwg said...

DAPig akan mengunakan roketnye membawa pkr haprak ke bulan,di bulan pas telah menuggu untuk ditalkinkan,tetapi lepas tu roket DAPig rosak da tak bleh balik,lalu kesemua mereka pakatan rosak di tanamkan sekali.......